Uue auto ostmisega käib kaasas mitu tõekspidamist, mis on väärad või vähemalt üle paisutatud. Viking Motorsi müügijuht Kristjan Uuk, kes on autosid müünud juba aastaid, kirjeldab uue auto ostmisega seotud müüte ja selgitab, milline on tegelik olukord.
1. müüt: liisinguta ostu puhul annab müüja autole soodsama hinna
See seisukoht võis osaliselt tõele vastata 20 aastat tagasi. Praegu pole automüüjal vahet, kas raha laekub tema kontole pangast või otse ostjalt. Finantseerimislahendus ei mõjuta auto hinda.
Lugege lisaks: 7 soovitust, mis aitavad kaasa liisingutaotluse positiivsele vastusele
Ligikaudset liisingumakset saate arvutada liisingukalkulaatori abil. Ärge unustage, et liisingumaksetele lisanduvad kaskokindlustuse ning kohustusliku liikluskindlustuse maksed.
2. müüt: uue auto hind kukub esindusest välja sõites drastiliselt
Jah, mingi osa auto väärtusest läheb siis kaduma, sest auto pole enam kasutamata: keegi on seal istunud ja sellega on tavaliikluses sõidetud.
Õnneks või kahjuks ei vasta tõele eeldus, et uue autoga esimesi kilomeetreid läbides langeb sõiduki hind lausa 20–30%. Autoportaalides on müügis peaaegu uusi sõiduautosid, aga ühelgi neist pole märkimisväärselt soodsamat hinda. Uue ja vähe pruugitud auto põhiline erinevus on emotsionaalne: üks on täiesti kasutamata, teine on juba ühe omaniku käes olnud. Kui nende kahe masina seisukord on samaväärne, siis on ka hind sarnane. Reaalses elus mõjutavad auto hinda põhiliselt tema vanus ja läbisõit.
3. müüt: automüüja lisab ülisuure juurdehindluse
Ostjad on harjunud näiteks rõivapoes nägema 50% ja isegi suuremat allahindlust. Paljudel on tekkinud arvamus, et ka uue auto ostmisel tuleb letihinnast tubli summa alla kaubelda.
Jällegi on tegemist väära arusaamaga. Internet on muutnud maailma läbipaistvaks: eri esindustes ja ka eri riikides pakutavat konkreetse mudeli hinda saab võrrelda. Seepärast teenivad konkurentsi tingimustes tegutsevad autoesindused tihti vaid väga väikest vaheltkasu.
4. müüt: uue auto hoolduskulud on suured
Sageli eeldatakse, et uue auto hooldus on kallim kui kasutatud autol. Kardetakse ka seda, et moodsamal autol on rohkem keerukaid osi, mis võivad katki minna. Tegelikult on uue autoga liisinguperioodil peaaegu alati vähem tehnilisi probleeme ja tema hoolduskulud ei ole ilmtingimata suuremad.
Pruugitud auto puhul jõuavad paljud kuluosad paratamatult millalgi oma kasutusaja lõpule, seega tuleb valmis olla ootamatuteks remonttöödeks. Uuel autol on olenevalt margist kahe- kuni seitsmeaastane garantii, mis katab defektsete osade remondi või väljavahetamise.
Kristjan Uuki sõnul tuleb arvestada auto omamise kogukuluga, mis koosneb liisingust, kütusest, hooldusest ja remondist, kindlustustest ning muust sellisest. „Uut ja säästlikumat autot on enamasti märksa soodsam ning muretum ülal pidada,“ kinnitab ta.
5. müüt: konkurendi pakkumist näidates saab hinna soodsamaks kaubelda
Autoesinduste juurdehindlus on sarnane, eriti sama automargi müüjatel. Seega saavad hinnapakkumiste erinevused olla minimaalsed.
Auto hinnast olulisem on esinduse asukoht ja hoolduste hind. Näiteks Tallinna elanikul ei ole mõtet minna autot ostma Tartusse. Oma lähipiirkonnast on mõistlik valida ametlik esindus, kes pakub soodsamat hoolduse tunnihinda. Nii hoiate hooldustelt kokku omajagu raha.
Lugege lisaks: Uue auto ostmine – peamised asjad, millele tuleb mõelda
Kui olete auto välja valinud, täitke liisingutaotlus, kui aga soovite enne valiku tegemist oma liisinguvõimalusi arutada, siis kontakteeruge meiega aadressil liising@seb.ee.
Mihkel Külaots
vabakutseline ajakirjanik