Martin Raadik ja Kuldar Könnel on Eesti elektriautode võrgustikku arendava ettevõtte Eleport juhid, kes on mõlemad veendunud, et autonduse tulevik on täiselektriline. 2020. aastal on Eleportil Eestis 56 laadimisjaama ja 53 elektril töötavat rendiautot, 2021. aasta jooksul planeeritakse 100% mahu kasvatamist.
Kust selline kindel veendumus, et elekter on meie kõigi tulevik? Turu peal hetkel sellist veendumust justkui pole.
Eelkõige toidab meie kindlust see, et elektriautodega seonduv on juba Eesti seadusandluses kirjas ja selles esitatakse nõuded nii parklatele, avalikele kohtadele kui ka uusarendustele. Lisaks kinnitavad meie riigi elektriautondusele pühendumist elektriautoomanikele pakutavad lisahüved. Eelkõige pean silmas riigi dotatsioonide süsteemi, bussiradadel sõitmise õigust ja tasuta parkimist tasulistes piirkondades.
Aga miks ei ole siis sellised autotootmise gigandid nagu Toyota ja mitmed teised veel elektriautode tootmist käivitanud?
Kõik suured autotootjad peale Toyota pakuvad 2021 aasta lõpuks elektriautosid. Põhjuseks on ELi ranged keskkonnanõuded, mis sätestavad toodetud autode keskmise CO2 heitme. Toyota on need nõuded täitnud hübriidide pakkumisega. Hübriidid pakuvad meile praegu sujuva ülemineku võimalust sisepõlemismootoritelt uuele transporditüübile. Ka mina (Kuldar) sõidan hetkel pistikhübriidiga, sest siis, kui pidin endale mõned aastad tagasi autot valima, polnud turul mulle sobivat varianti. Jah, ka pistikhübriidi hind on keskmisest kallim, kuid püsikulud teevad selle erinevuse tasa, eriti tingimustes, kui sõidan 95% ajast elektriga. See on hea, valutu üleminek ning ka mina ei uskunud ostmise hetkel, et hakkan pidevalt eelistama elektrimootoriga sõitmist, aga nii see täna on.
Elektriauto tehnilist kirjeldust vaadates võib tavakasutajale segadust tekitada uued tehnilised näitajad: aku mahtuvus, sõiduulatus, keskmine energiatarbimine, laadimispistiku tüüp ja pardalaadija võimsus. Sellest ka veendumus meie rendiäri vajalikkuse kohta: inimesed peavad saama elektriautoga sõitmist proovida. Kui sa pole seda ära proovinud, ei saa sa aru, millest me räägime.
Kas ka teie arvates on elektriautod pigem suurlinna teema?
Ei, meie hinnangul on selle valiku põhiline hüve hoopis võimalus teha korralik kokkuhoid püsikuludes.. Meie hinnangul peab elektriautot valides eelkõige lähtuma igapäevasest läbisõidust, eriti kui see on umbes 100 km kanti päevas. Siis on eriti nähtav kokkuhoid kütuse ja hoolduse pealt. Mis puudutab laadimist, siis meie andmetel laeb praegu 93% Eesti elektriautode omanikest oma autot kodus ja sellistes tingimustes ei pea „tankimiskohta“ eraldi külastama. Uuemate mudelite sõiduulatus on juba 400–500 km kanti ja ühe päeva jooksul, isegi kui ilm on väga karm ja tekkisid täiendavad õhtused plaanid, ei tekita eriti miski elektriauto jaoks väljakutset. Kasvav trend on ka elektriautode omamine laadimisvõimaluseta kortermajades. Sellisel juhul saab iganädalase sõiduvajaduse reeglina kaetud iganädalase poekülastuse ajal. Selliseid laadimiskohti on Eestis ligikaudu 200 ja nende arv suureneb iga kuu.
Suure läbisõidu puhul kerkib ilmselt kiiresti ka aku vahetamise vajadus, seda on aga peetud omamoodi keskkonna lisakoormuse murekohaks.
Tänapäeva elektriautode akud on disainitud kestma autost kauem. Isegi aku eluea lõpus, milleks loetakse aku mahtuvuse langust 70% või 80%-ni originaalmahtuvusest, on tegemist veel korraliku sõiduulatusega autoga. Samas, isegi kui seda ei juhtu, kasutatakse täna vähenenud efektiivsusega akusid päikesepaneelide energia salvestamiseks ning aina rohkem uusi variante tekib juurde.
Alates 2025 on elektriauto omanikel võimalus oma auto aku teenima panna, sest sellel aastal desünkroniseerib Eesti end Venemaa elektrivõrgust ja tekib nõudlus kõrgtarbimise hetkedel osta elektriautode akudesse salvestatud energia võrku tagasi. See tähendab, et laadijaga ühendatud autod saavad energiat võrku tagasi müüa.
Lisaks on võimalik vana akut täiendada, remontida, aga kindlasti ka utiliseerida. Viimane toiming pole tõesti veel maailmas lõplikku lahendust saanud, aga selle kallal töötavad hetkel maailma parimad firmad ja mitmed lahendusi juba katsetatakse praegu ning seega piirangud elektriautode laialdasele kasutamisele aina kaovad.
Olgu nii, aga kortermajadega seotud probleemid on endiselt olemas … või ei?
Ka kortermajade elanike hulgas on elektriautod tõusev trend, sest kodus laadimine pole kindlasti ainuke variant. Oma autot saab ju laadida töö juures, poes, kohvikus … variante on palju ja linna sõiduks jätkub keskmisele sõitjale ühekordsest laadimisest nädalas, sest sõiduulatus on juba praegu uutel autodel 400–500 km juures.
Kindel on see, et eksisteerivatesse magalatesse on keeruline laadimisjaamasid ehitada, sest see nõuab suurt tööd ja investeeringuid, aga probleemi võib vaadelda ka teise nurga alt.
Eesti Energia juht Hando Sutter mainis hiljuti, et näiteks Tallinna linna valgustus on nii ebaefektiivne, et kui seal vahetada kõik valgustid leedide vastu, jääks nii palju elektrit üle, et võiks kõik autod Tallinnas elektriautode vastu vahetada. Lisaks, nagu juba alguses mainisime, on laadimisjaamade kohustus juba kirjutatud meie ehitusseadusesse ja paljude parkimisruumide, ärihoonete kui ka elamurajoonide arendajad lihtsalt peavad laadimisvõimalused võimaldama.
Mida te siis soovitaksite tavainimesele – millal hakata mõtlema elektriauto peale? On selleks lisaks igapäevasele läbisõidule veel mingi tingimus/märk?
Eelkõige peab arvestama sellega, et juba lähiaastatel lähevad bensiini- ja elektriautode hinnad võrdseks ja seejärel on võimalik hoopis varasemast vastupidine trend: bensiiniautode hinnad tõusevad elektriautode omadest kõrgemaks. Selles mängib olulist rolli ELi poliitika, lisaks aga ka maailma üleüldine fookus keskkonnaalastel probleemidel. Meie hinnangul peab iga inimene enda jaoks ise selgeks tegema, kas neil tasub elektriautot osta/kasutada, ja see puudutab nii era- kui ka ärikliente. Eriti oluline on see tingimustes, kui turule tulevad aina uuemad ja ägedamad elektriautod, mis järgivad meie inimeste armastust linnamaasturite vastu. Juhul kui olete paar aastat tagasi mõne värske täiselektriautoga sõitnud, ärge hetkel selle kogemusega arvestage ja proovige teisi mudeleid ka: see valdkond areneb nii kiiresti edasi, et juba hetkel pakub see üle ootuste kõrget kogemust ja on seega juba hetkel vähemalt proovimist väärt.
Vali keskkonnasõbralik auto,
mis hoiab loodust
Elektriauto liisingu intress alates 1.85%+6 kuu Euribor