Kasutatud auto ostmine vajab põhjalikku eeltööd ja auto põhjalikku kontrolli. Kasutatud sõiduauto on nagu iga pruugitud ese, mille puhul ei saa kunagi 100% teada, kuidas seda tegelikult on hoitud. Võimalik on vaid üksikasjalikult uurida auto hetkeseisukorda, kontrollida müüja tausta ja koostada korralik ostu-müügileping, mis aitab vältida probleeme tulevikus.
Enamasti kehtib kasutatud auto ostmisel kuldreegel: kui miski tundub liiga hea, et olla tõsi, siis enamasti see polegi tõsi. Liiga madal hind, üliväike läbisõit või vigade täielik puudumine nõuavad kindlasti lisatähelepanu auto ajaloole ja seisukorrale.
Kasutatud auto ostueelne kontroll
Kasutatud auto ostmine on teema, mille puhul on kõige tähtsam ostueelne kontroll. Alustada saab internetist, näiteks Eesti teedel juba liikunud masina kohta saab selle VIN-koodi ja registrinumbri järgi infot maanteeameti e-teeninduses sõiduki taustakontrollis, liikluskahjude kontrolli saab teha Eesti Liikluskindlustuse Fondi kodulehel.
Kui auto on pärit välismaalt tasub võimalusel tutvuda sõiduki soetamisdokumentatsiooniga ja välismaa registreerimise tunnistusega. Aidata võib ka VIN-koodi otsing Google’i abiga, margiesinduses tehtav hooldus- ja remondiajaloo päring ning eelmise asukohamaa liiklusregistri päring.
Samuti tasub lugeda foorumeid ja uurida konkreetse automargi tüüpvigu.
Kindlaim viis kasutatud auto hetkeolukorra teadasaamiseks on läbi viia põhjalik tehniline kontroll margiesinduses. Tõenäoliselt antakse teile ka teadmisi soovitud mudeli tüüpprobleemidest ja kontrollis avastatud puuduste korral saab küsida kohe ka remonttööde hinnakalkulatsiooni.
Teine võimalus auto tehnilise olukorra kindlaks tegemiseks on tehnokontroll, mis on lihtsaim, kiireim ja odavaim variant, kuid ei pruugi olla nii põhjalik kui ülevaatus margiesinduses. Kindlasti on soovitatav teha sõidukiga ise ka üks pikem proovisõit.
Müüja tausta kontrollimine
Kasutatud auto ostmine võib olla riskantne ja seetõttu tuleb kindlasti kontrollida huvipakkuva sõiduki müüja tausta. Oluline on veenduda, et hilisemate võimalike probleemide korral on müüja valmis ja suuteline neid ostjale sobilikult lahendama.
Esmalt tuleks vaadata, kas autot müüb juriidiline- või eraisik.
Juriidilise isiku kohta saab infot krediidiinfo kodulehelt ja samuti äriregistrist ning otsingumootorist. Kindlasti tasub kontrollida ka ettevõtte omanike tasuta.
Eraisiku kohta tasub teha päringuid interneti otsingumootorites, suhtlusportaalides ja erinevates registrites.
Müüja isik tasub välja selgitada kohe alguses. Hiljem, kui tehing on jõudnud juba dokumentide vormistamiseni, tuleks kindlasti üle kontrollida, kas lepingu teine pool on ikka sama, kes algselt oli märgitud müüjaks ja kelle kohta te taustakontrolli tegite.
Garantiiga kasutatud auto ostmine
Kui plaanite osta kasutatud auto, mis on vaid mõned aastad vana, võib sellel olla veel kehtiv tehasegarantii. Uurige seda infot kindlasti täpsemalt – sel juhul peaks sõidukil olema ka korrektselt täidetud hooldusraamat ning elektrooniline hooldusajalugu margiesinduses. Kui see puudub, siis on müüja väited kehtiva tehasegarantii kohta kaheldavad.
Mõned kasutatud autode müüjad pakuvad oma garantiid, kuid ka sel juhul peab olema tähelepanelik ja uurima, mis niisuguse garantii alla kuulub. Tavaliselt ei ole automüüjate garantii võrreldav tehasegarantiiga. Enamasti antakse garantii mootorile ja käigukastile, kuid veermikule, mis kergesti kulub ja laguneb, ei taheta seda eriti anda.
Garantiikohustust tegelikult kasutatud autode müüjal pole, kuid selle pakkumine on siiski positiivne märk. Müüjapoolse vabatahtliku garantii puhul tuleb kindlasti välja selgitada, mis tingimustel garantii kehtib ja kes on kohustatud teostama garantiiremonti.
Hilisemad pretensioonid tuginevad lepingule
Kasutatud auto ostmisel on väga oluline, et ostu-müügilepingus oleks fikseeritud võimalikult palju üksikasju. Tähtsamad lepingu osad võiks näiteks olla punktid, mis kajastavad:
- auto ostja ja müüja andmeid (nimi, isiku- või registrikood, elukoht, kontaktandmed);
- liiklusõnnetustes osalemist;
- sõiduki läbisõitu;
- tähtsamate osade vahetust (mootor, käigukast);
- olemasolevaid ja juurde pandud lisasid;
- garantiitingimused.
Lepingusse tuleks sisse kirjutada võimalikult palju infot, et pretensioonide tekkides saaks esitada lepingule tuginedes kahjunõude või auto tagastada.
Mida teha, kui auto on välja valitud?
Kui soovite enne tegutsema asumist nõustamist, siis saatke meile teade - liising@seb.ee. Teiega võetakse ühendust, et kokku leppida individuaalne nõustamisaeg. Kui olete sobiva sõiduki välja valinud, siis esitage personaalse liisingupakkumise saamiseks liisingutaotlus.
Martin Kõrv
SEB kliendikommunikatsioonijuht