Uue auto ostmisel tuleb muude valikute kõrval ka endale meelepärane värvitoon paika panna. Kui enamasti lähtutakse lihtsalt meeldivusest või kõhutundest, siis on ka mitmeid ratsionaalseid aspekte, mida arvestada.
Maanteeameti andmetel on viimasel viiel aastal ülekaalukalt kõige populaarsemad autovärvid olnud must (19% kõigist uutest autodest), hall (17%) ja valge (12%). Need kolm värvi koos oma erinevate variatsioonidega (hõbedane, beež, tumedad ja heledad toonid) moodustavad ligi 70% uutest autodest. Monokroomsete toonide järel on viimastel aastatel üsna populaarsed olnud ka pruun ja punane. Märkimisväärselt vähe on esindatud kollane, oranž, kuldne ja lilla. Kõige harvemini kasutatavad toonid on aga roosa ja heleroheline.
Hooldamine vs värvivalik
Äsja pestuna näevad kõik värvitoonid ilusad ja kirkad välja, kuid pisemgi mustus ja tolm paistavad tumedate toonide pealt koheselt välja. Seega, kui eesmärgiks on hoida auto näiliselt kauem puhtana, tasuks vältida musta, tumehalli, tumesinist ja teisi mustalähedasi toone, mille pealt ka värvikahjustused koheselt silma torkavad. Seevastu heledad toonid nagu valge, hõbedane ja hall suudavad auto väliskihi kergemat mustust edukalt varjata.
Halli ja tema erinevaid varjundeid on värvikahjustuste parandamisel kõige raskem olemasoleva värvikihiga samasse tooni saada.
“Üsna keerukalt sobituvad ka valged, hõbedased, kuldsed ja pruunikad toonid, aga seda ei tasuks küll enda auto valikul piiranguks seada,” selgitas AS Silberauto Eesti kere- ja värvitööde osakonna juhataja Kaspar Krjutškov. “Auto värvivalikul tuleb ikkagi eelkõige arvestada kliendi enda maitse ja fantaasiaga. Kaasaegsed, kõrgel tasemel, väljaõppinud ja kogemustega personaliga, värvitöökojad saavad hakkama kõikide toonide värviparandustöödega. Uue või remonditud detaili värvitooni sobivus tagatakse tänapäeval enamasti hajutustehnikaga, mis tähendab sisuliselt kõrvalolevate detailide osalist katmist remontvärviga.”
Enamlevinud värvitoonide plussid ja miinused:
- Must - uute autode populaarseim värvitoon Eestis - on väga soliidne ja maskuliinne värv. Samas näitab must värv välja vähimagi mustuse ning kriimud, lisaks võib päikeseliste ilmadega musta värvi auto salong väga kuumaks minna. See on värvitoon, mis esteetiliselt on kõrgelt hinnatud, kuid omab kõige vähem praktilist väärtust.
- Valge - maailmas enim eelistatud autovärv - esindab ekstravagantsust ja eksklusiivsust ning suudab hästi varjata pisemat tolmukihti. Eesti sademeterohkes kliimas on aga rataste alt lenduvad poripritsmed valgel autol just kõige paremini näha - auto vajab tihedat pesemist.
- Hall autovärv on ülalpidamise praktilisuse poolest kõige parem valik - tolm ja poripritsmed ei paista sealt teravalt silma, seega võib autot harvemini pesta. Halliga omadustelt ja toonilt sarnane, aga olemuselt märksa elegantsem toon on hõbedane. Uute autode müüginumbritest selgub, et paljud Eesti autoomanikud on praktilise meelelaadiga, kolmandik viimasel viiel aastal ostetud sõiduautodest on hallid, hõbedased või nende erivarjundid.
Värvitüüp
Lisaks värvile saab valida ka erinevate värvitüüpide vahel:
- Tavavärv on ühetooniline ilma eriläiketa värv. See on kõige soodsam värvilahendus, mida kasutatakse enamasti tarbesõidukitel ning soodsamatel autodel baasvarustuses. Värvikahjustuste puhul on seda värvi kõige lihtsam õigesse tooni ajada ning ka soodsam parandada.
- Metallikvärvi puhul on tavavärvi sisse segatud metalliosakesi, mis annavad auto välispinnale kergelt sillerdava läike. Metallikvärv maksab tavavärvist rohkem, ka kahjustuste parandamine on kulukam. Samas on metallikvärv tänu kaitsvale lakikihile vastupidavam kui tavavärv.
- Pärlmuttervärv on eksklusiivsem ja kallim kui metallikvärv, selle sisse on segatud keraamilise kristalli osakesi, tänu millele paistab auto värvkate silma erilise, ühtaegu nii sügava kui ka pehme valgusemänguga. Kuna pärlmuttervärv saab oma lõpliku tooni läbi mitme eri omadustega värvikihi, on selle kahjustuse parandamine kõige keerukam, aeganõudvam ja seetõttu ka kallim. Sarnaselt metallikvärvile on ka pärlmuttervärv kaetud kaitsva lakikihiga.
Mitmel automargil on välja kujunenud oma traditsioonilised värvitoonid, nii näiteks on enamus Mercedes-Benz sõiduautosid kas musta või hõbedast värvi. Kuigi kõik uute autode müüjad pakuvad laia valikut eri toone, tellitakse lattu valmis alati trendivärvides autosid, praegusel ajal just musti, halle, hõbedasi, valgeid ning pruune. Kui on soov auto kohe kätte saada, mitte tehasest tellides paar kuud oodata, on suur tõenäosus mõni populaarse värvitooniga auto saada.
Lugege lisaks: Uue auto ostmine – peamised asjad, millele tuleb mõelda
Uue auto värvi valides tuleb eelkõige järgida enda eelistusi, kuid mitme värvi vahel valides tuleb meeles pidada, et tumedat autot tuleb tihedamini pesta ning kõige praktilisem on hall auto - seda peab kõige harvemini pesema ning värvikahjustused paistavad ka vähem silma. Kui on soov teistest selgelt eristuda, tasub osta roosa või heleroheline auto.
Kui olete auto välja valinud ja soovite ostmisel kasutada autoliisingut, täitke liisingutaotlus. Kui aga soovite enne valiku tegemist oma liisinguvõimalusi arutada, siis kontakteeruge meiega aadressil liising@seb.ee. Autoliisingu kalkulaatoriga saate arvutada, milliseks kujuneb soovitud summa orienteeruv igakuine liisingmakse.
Mihkel Külaots
vabakutseline ajakirjanik
Tutvuge teenuse tingimustega lehel seb.ee ja vajaduse korral pidage nõu asjatundjaga. Autoliisingu krediidi kulukuse esialgne määr on 3,77% aastas järgmistel näidistingimustel: sõiduki hind koos käibemaksuga 15 000 eurot, sissemakse 1500 eurot (10% sõiduki hinnast), jääkväärtus 25% sõiduki hinnast, kasutusse võetav krediidisumma koos käibemaksuga 13 500 eurot, intressimäär 3,00% aastas krediidijäägilt (intressimäär koosneb kuue kuu euriborist ja marginaalist 3,00%; 25. novembril 2015 oli kuue kuu euribor –0,310%. Euribori negatiivne väärtus arvestatakse intressi arvutamisel võrdseks nulliga, lepingus fikseeritud euribor võib muutuda iga kuue kuu järel, marginaal on fikseeritud lepingu lõpuni), tagastamine viie aasta jooksul 60 igakuise annuiteetmaksena, mis esimesel kuuel kuul on 184,67 eurot, lepingu sõlmimise tasu 225 eurot, makstakse lepingu sõlmimisel. Kliendi makstav kogusumma on 16 602,55 eurot. Liisinguperioodil peab liisitud sõidukil olema kasko- ja liikluskindlustus. Kindlustamise kulusid ei ole kulukuse määras arvesse võetud.