Elektriautol on palju plusse, samas aga ka omapärasid, millega arvestada. Kellele see autoliik ikkagi kõige paremini sobib? Pirko Konsa arvates on see ideaalne variant eelkõige aktiivselt sõitvale suure linna elanikule.
Kust nii täpne soovitus?
Tänapäevased elektriautod lahendavad suurepäraselt heitgaaside ja müra probleemid suurtes linnades. Päevase läbisõiduga alates 50 km muutub selle kilomeetri hind samuti üsna madalaks ning suures linnas eksisteeriv laadimisvõrgustik on mugav. Äärelinnas elava inimese/pere jaoks, kes sõidab iga päev linna tööle, on see üldse imehea variant, sest maja/paarismaja/kortermaja maa-alusesse parklasse saab luua privaatse laadimispunkti ja autoga polegi enam muret.
Just laadimise probleemi arvestades ei soovitaks ma elektriautot ilmselt veel pere ainukeseks autoks, aga meie infrastruktuur, tehnoloogia ja elektriautode sõiduulatus ajas muutuvad ja ilmselt on ka selles valdkonnas oodata lähiajal murrangulisi uudiseid.
Ehk sinu hinnangul pole see maapiirkonna elanikule veel hea alternatiiv?
Tegelikult sõltub see kõik olukorrast: kui Saaremaa talu elanik käib iga päev 100 km oma talust Kuressaarde tööle ja tal on laadimispunkt nii saare pealinnas kui ka oma kodus, siis see variant tundub mulle täitsa töötav. Aga kindlasti on sama palju stsenaariume, kus nt klassikalisem lahendus töötab paremini. Ma arvan, et meie teedel on ruumi kõikidele autodele: inimesi ja vajadusi on erinevaid ja seega ma ei usu, et elektriautod suruvad välja diisli- ja bensiiniautosid. Vähemalt mitte lähitulevikus.
Samas usun ma samuti, et suure linna transport ja teenused lähevad võrdlemisi kiiresti üle elektritranspordile, sest see on kuluefektiivne ja lihtsalt töötav lahendus. Kullerteenuse pakkujana mõtleks ma juba praegu selle peale. Hea näide sellest on Tartu, kus on juba praegu üsna palju elektri peal sõitvaid taksosid. Mulle tundub see väga sobilik lahendus, sest kulud on madalad ja elektrimootor on oma tööpõhimõtte poolest kindlam. See tuleneb lihtsalt selle tehnoloogiast.
Kui võtta elektriauto soovitused kokku paari lausega, siis kes on Sinu hinnangul ideaalne elektriauto klient tänastes tingimustes?
Kui proovida seda sihtgruppi väga täpselt sättida, siis minu hinnangul on klient eelkõige suure linna ääres privaatsemalt elav pere, kes käib linnas tööl ja kellele on majapidamisse vaja teist autot. Keskkonnahoiu seisukohalt poleks ma kindlasti kahe autoga pere poolt, kuid vahel on see ikkagi vajalik. Elamine väljaspool linna nõuab pikemat igapäevast sõitmist ja kui esimene auto on ilmselt pere transport, mis veab igal juhul välja (sõidab iga ilmaga, asjadega täislaadituna ja vajaduse korral mitusada km korraga), siis teine auto võiks olla just kokkuhoidlikuks igapäevaseks tööle ja tagasi sõitmiseks. See on auto, kuhu pole vaja ladestada palju asju ja mida saab privaatselt laadida oma maja ees tööpäeva õhtust järgmise tööpäeva hommikuni.
Lisaks peame arvestama, et elektriauto on endiselt keskklassi auto, sest selle hind on ikkagi üpris kõrge. Tänane keskklassi elektriauto hinnavahemik algab kuskil 35 000 eurost ja vaatamata sellele, et hoolduse ja „kütuse“ kulud on madalad, peab ikkagi pere suutma endale üsna kallist teist autot lubada. Tugevaks plussiks sellisele perele tuleb see, et nad ei vali oma teiseks autoks heitgaasi- ja mürarohket transporti, vaid kasutavad keskkonnahoidlikumat varianti, mis on ilmselt südame rahustuseks hea.