Liikluskindlustus hüvitab vara- ja isikukahju, mille on põhjustanud sõiduki valdaja liikluskindlustuse juhtumi korral teistele isikutele. Sageli ei tea aga inimesed, miks liikluskindlustus peab olema kohustuslik, mis vahe on seltside poliisidel ning millest sõltub kindlustuspoliisi hind.
„Liikluskindlustus on vastutuskindlustus: kui inimene tekitab kahju teistele inimestele, hüvitab liikluskindlustuse poliisi olemasolul kindlustusselts kannatatule tekitatud kahjud. Samas iseendale tekitatud kahjud peab õnnetuse põhjustaja ise kandma,“ selgitab PZU Kindlustuse sõidukikahjude grupijuht Jaanus Tanne. Iseendale tekitatud sõidukikahjud saab kindlustusseltsilt sisse nõuda kaskokindlustusega.
Liikluskindlustusest rääkides oleme kõik märganud, et kindlustusseltside kindlustusmaksed erinevad väga suurel määral. Aga kui ma ise kohustuslikust liikluskindlustusest mingit kasu ei saa ja kahjud minu põhjustatud avarii korral hüvitatakse niikuinii ainult kannatanule, siis milleks maksta poliisi eest rohkem? Tanne sõnul on seltsi valik aga väga oluline: „Alates 1. jaanuarist 2015 võib liiklusõnnetuses kannatanu pöörduda kahju hüvitamiseks oma kindlustusseltsi poole ja taotleda hüvitist enda kindlustusandjalt. Kui varasem olukord tekitas tõepoolest põhjendatud küsimuse, miks mitte valida odavaimat teenusepakkujat, siis nüüd on juba üle viie aastaolnud kindlustatutel võimalus kannatanuna küsida hüvitist oma kindlustusandja käest, mis on kindlasti mugavam, usaldusväärsem ja sisaldab sageli kindlustusvõtjale olulisi hüvesid.“
Enne 2015. aastat pidi liiklusõnnetuses kannatanu pöörduma kahju põhjustaja kindlustusseltsi poole, aga nüüd on tal kaks valikut: hüvitist võib nõuda nii õnnetuse tekitanud sõiduki kui ka oma kindlustusseltsilt. PZU statistika näitab, et inimestele meeldib asju ajada enda valitud seltsiga – üle veerandi liikluskahjus osalenutest pöördub oma kindlustusandja poole.
Avariijärgsel seltsi valimisel on siiski teatud kriteeriumid: sõidukid peavad olema kindlustatud Eestis, osapooled peavad jõudma õnnetuse asjaoludes kokkuleppele, samuti ei tohi olla tegemist isikukahjuga ning üldine kahju suurus peab jääma alla 10 000 euro.
Miks on oluline kohustusliku liikluskindlustuse olemasolu?
Igasugune pisimgi kõks kahe auto vahel tähendab statistika järgi vähemalt 1500 euro suurust kahju. Suuremad kahjud tulevad muidugi isikukahjudest, kus inimesed saavad liiklusõnnetuse järel näiteks eluaegse trauma ning kindlustus maksab neile kahju põhjustanu asemel hüvitist. Kui aga avarii põhjustajal ei ole poliisi või ta pole selle eest maksnud, on kindlustusseltsil õigus see raha õnnetuse põhjustajalt tagasi nõuda.
„Nii võib teinekord vaid mõnekümne euro maksmata jätmine tuua suure rahalise nõude
Ta lisab, et kuigi enamasti tundub kõrvalt vaadates, et mis see pisike avarii siis ka ära ei ole, läheb sõidukite tehnika iga aasta aina keerukamaks ning inimeste ravimine kallimaks. Kui veel viis aastat tagasi ei olnud keskmisel sõidukil LED- ja kurvitulesid ning muid andureid, siis nüüd on need enamiku sõidukite baasvarustuses, kasvatades tunduvalt ka sõiduki remondikulusid. Kui pealtnäha lihtne otsatagurdamine päädis veel mõned aastad tagasi stange värvimise ja iluvõre vahetamisega, siis praegu on väga paljude autode stanges mõni tuhat eurot maksvad radarid.
Uus varakindlustuse e-pood
Gerli Ramler
vabakutseline ajakirjanik