Koroonaviiruse pandeemia ja kiired tehnoloogilised muutused meie ühiskonnas panid meid SEBs mõtlema sellele, milliseks kujuneb meie maailm tulevikus, näiteks aastal 2025. Et proovida meie lähitulevikust pilti joonistada, kaasasime meie riigi parimaid eksperte ja kõneisikuid, et koos arutleda selle üle, kuidas me tulevikus elame, töötame, tarbime ja õpime. Esimese teemana võtsime ette Eesti ühiskonnale eriti südamelähedase ja eduka hariduse teema. Arutelu videoga saate tutvuda siin.
Teemale tegi sissejuhatuse ja oma vaadet jagas hariduse eestkõneleja Taavi Kotka. Tema seisukohaga saad lühidalt tutvuda allpool olevas artiklis või videos.
Muutused tulevad ootamatult ja üleöö
Viimastel aastakümnetel oleme kõik olnud tunnistajateks sellele, kuidas muutusid meie tarbitavad teenused. Muusika kuulamine, suhtlemine, filmide vaatamine, taksoga sõitmine, finantsteenused ja töö tegemine ise on läinud aina personaalsemaks, intuitiivsemaks ja kliendile / teenuse tarbijale orienteeritumaks. Tehnoloogia areng annab inimestele võimaluse teha asju paremini, kiiremini ja efektiivsemalt. Ilmselt mõjutavad need üleüldised muutused ka hariduse omandamist. Juba praegu näeme, et kasvab inimese pideva enesetäiendamise vajadus, mis on seotud meie ümber muutuva maailmaga.
Kõrghariduses juba näeme uute trendide kaja: nüüdseks saame kodust lahkumata kätte maailma parima hariduse ja kokkuvõttes võidab see teenusepakkuja, kes tundub eraisiku jaoks kõige parem ja kvaliteetsem pakkuja. Seega ei püsi meie tänane süsteem arvatavasti igavesti.
Samas on praegune hetk meie jaoks soodne. Meie koolid on tublid, tulemused on väga head ja me oskame oma lastele töökust õpetada. Tulevikus selles maailmas hakkama saamiseks on aga veel midagi vaja: me peame tugevdama kõiki hariduse astmeid, alates lasteaiast kuni kõrgkoolini. Selle alus on eelkõige õpetaja väärtustamine. Selleks, et tagada meie hariduse edukus, on väga oluline, et õpetaja saaks keskenduda õpetamisele. Kui õpetajate tasustamise küsimust ei lahendada õigel ajal ja piisava tõsidusega, siis haridussüsteem kaua edukalt ei funktsioneeri.
Milleks me oma lapsi ette valmistame? Kuidas meie maailm tulevikus välja näeb?
Arvan, et tulevikus võidab see süsteem, mis suudab kõige täpsemalt ja paremini vastata sellele, milline maailm meid kõiki ootab. Et olla tulevikus edukad, peame praegu aru saama noorte inimeste eesmärkidest, soovidest ja sellest, milliseks nad meie tulevikku kujundavad. Me näeme, et meie lapsed „elavad“ parema meelega digitaalses maailmas. Keskmine nooruk veedab Fortnite’i mängides 6–10 tundi nädalas. Kui kõikide mängijate mängutunnid kokku liita, moodustaks nende ajaline panus miljardeid tunde. Kui mõelda neist mängijatest kui kliendibaasist, oleks see kõige suurem telekommunikatsiooniettevõte maailmas. See keskkond samuti kasvab ja areneb ning lisab endale reaalse maailma tunnusjooni. Artist Marshmello korraldas kontserdi, mida virtuaalselt „külastas“ üle 10 miljoni kuulaja. Ka minu lapsed valmistusid selleks, palusid oma krediiti veidi „täiendada“, et nad saaksid selleks esinemiseks endale uusi ägedaid riideid valida.
See, kuidas ja kellena me toimetame, mida selga paneme ja mis teenuseid tarbime, on kiiresti muutumas ja ilmselt kolimas virtuaalsesse maailma. Töö iseloom muutub, masinad võtavad lihtsad tööd üle ja virtuaalmaailmas, kus tegutsevad meie lapsed ja suuresti ka juba meie ise, muutub aina suuremaks ja mitmekesisemaks. Juba praegu ulatub päeva jooksul tööl või vabal ajal virtuaalses maailmas (rakendustes, meiliprogrammides, jne) veedetud aeg paljudel mitme tunnini. Varsti veedame poole oma ajast virtuaalmaailmas.
Kui mõtleme oma tuleviku karjääri peale, on väga oluline seda megatrendi meeles pidada. Kui reaalses maailmas jääb töid aina vähemaks, siis virtuaalruumis töökohad säilivad ja neid tekib juurdegi ehk juba praegu on õige aeg mõelda sellele, kes Sa virtuaalses maailmas oled. Kuna virtuaalmaailma osakaal meie ja meie laste eludes suureneb, siis kindlasti suureneb see ka hariduses. Juba praegu võime mõelda sellele, kus ja kuidas ennast täiendada ning kas see on õige suund. Kallid õpetajad, te peate aitama meie lastel virtuaalmaailmas toime tulla ja selle suure muutusega harjuda minimaalsete kadude ja maksimaalse kasuga iga üksikisiku ja kogu meie ühiskonna jaoks. Selles näen meie praegust kõige suuremat väljakutset ja edufaktorit.
SEB jätkab tulevikudiskussiooni teemal ka edasi ning üsna peagi avalikustame järgmise kõne teemal „Kuidas me töötame aastal 2025?“. Hoia SEB Eesti FB kontol silma peal, et koos mõtestada, uurida ja avastada, mida on lähitulevikul meile pakkuda ja kuidas selleks valmistuda.
Julia Piilmann
SEB kommunikatsioonijuht