Tegemist on müüdiga, mille ümber lükkamine läheb iga päevaga aina lihtsamaks: erinevate autotootjate teateid uute täiselektriliste mudelite turutulekust võib alanud aastal kuulda pea iga päev.
Ei ole autotootjat, kes täna elektrisõidukite arendusega ei tegele ning edusammud on võrreldavad mobiiltelefonide arenguga. Olgu selle tõestuseks kasvõi tõsiasi, et kui esimeste Eesti teedele ilmunud elektriautoga pidi talvel Tallinn-Tartu-Tallinn reidil neli-viis korda laadima, siis nüüd ei pane enam keegi imeks, kui keegi Riias ilma kordagi laadimata ära käib. Peamine, mis tootjaid elektriautode arendamist tagant sunnib, on kirvena pea kohal hõljuv võimalus saada miljonitesse eurodesse ulatuvaid trahve, kui keskmist CO2 kvooti ületatakse.
Elektriautod muutuvad „normaalseteks“
Peamine argument on vähese mudelivaliku üle kurtjatel, et elektriautosid müüakse küll aga sellist, mida mina tahan, ei ole. Eeskätt peetakse silmas suuremaid või väiksemaid maastureid, millega inimesed viimastel aastatel on harjunud ringi sõitma, kuid ka teisi mahukamaid pereautosid. Elektriautod pidavat olema pisikesed „punnid“, mis hea juhul pere teiseks autoks sobivat, mitte aga ainsaks.
Mis olukord siis elektriautode turul valitseb? Eestis oli eelmise aasta sügise seisuga üle 40 elektriauto, millele Keskkonnainvesteeringute Keskus ostutoetust jagas. Tõsi on see, et toetusvoor sai läbi juba poole tunniga, mis näitab, et ostuhuvilisi on rohkem kui toetusraha ja mudelivalik piisav, et ostjates huvi äratada. Alanud aastal laieneb elektriautode valik aga veelgi ja seda just nendes sõidukiklassides, millest kõige enam puudust tuntakse. Vaid mõned näited: Audi Q4 e-tron, BMW i4, Hyundai Kona facelift, Hyundai Ioniq 5, Jaguar XJ Electric, Mercedes-Benz EQA ja EQC, Nissan Ariya, Polestar 2, Volvo XC40 Recharge, Volkswagen ID.4, Toyota ja Subaru ühistööna valmivad elektriautod jne, jne. Ehk lõviosa uustulnukaid ongi just erinevat mõõtu linnamaasturid.
Tootjate ring laieneb
Teine suund, mis seda müüti kummutab, on elektriautode tootjate valiku laienemine ja seda põhjusel, et elektriauto on oma olemuselt palju lihtsam, kui sisepõlemismootoriga auto. Teadupoolest on kalleim osa kogu autost selle süda, ehk mootor. Jõuallikate arendusele kulutavad tootjad meeletult raha ja aega ning selles osas käib karm konkurents. Elektrimootor on aga piltlikult öeldes igal autol samasugune. Nagu ka akud. Ehk kui üks nutikas lihtne Eesti mees suudab panna vana Pobeda elektri jõul sõitma, siis miks peaks see käima üle jõu mistahes startup ettevõttel, kel tahtmist oma elektriauto valmis konstrueerida. Juba on ka esimesi katsetajaid, meenutagem kasvõi hiljuti laineid löönud Nobet, mis suutis müüa juba ette mitu autot, kuid ootamatute takistuste tõttu oma tootmist edasi on lükanud.
Globaalses plaanis on uued tulijad aga tõsiselt arvestatavad tegijad. Tesla kõrvale jättes on turule ilmunud sellised kaubamärgid nagu NIO, Li Auto, XPeng jne. Tõsi, tegu on Hiina päritolu tootjatega, sest seal on uute tootmistega ka kõige lihtsam ja odavam alustada ning kohapealne turg kõige suurem. Made in China ei pruugi elektriauto puhul aga ka mujal maailmas väga suur miinus olla, sest olemuselt lihtsal elektriautol ei ole kuigi palju asju, mis katki võiks minna. Lisaks toodetakse seal ka paljude teiste elektriautode akusid ja muid komponente, tänavu jaanuaris alustas Hiinas oma uue Y Crossoveri tootmisega ka Tesla.
Enim tasub silma peal hoida NIO-l, mida paljud analüütikud on nimetanud „Hiina Teslaks“. Just temal olevat kõige rohkem šansse hakata Teslale ja teistele autotootjatele tõsist konkurentsi pakkuma. NIO tuli turule esmalt linnamaasturitega eC6 ja eS6, millele hiljem lisandus suurem maastur eS8 ning esinduslikum sedaan eT7, mis on otsene konkurent Tesla Model S-le. Hiina ametlikest andmetest selgub, et elektriautode müük on riigis viimase aasta jooksul tõusnud 4,4 protsenti. Samal ajal on üldine autoturg langenud 7,6 protsenti. Esialgu on Hiina uued elektriautode tootjad keskendunud koduturule, kuid pikem siht on vallutada kogu maailm ning uutel tulijatel tasub silma peal hoida.
Tarbesõidukid elektriliseks
Elektriautode mudelivalikut laiendavad ka uued elektrilised tarbesõidukid. Esimesena tuli turule Nissan oma e-NV kaubikuga, kuid tõsiselt on asja ette võtnud ka PSA, ehk Peugeot ja Citroen. Mõlemal on turule tulnud elektrilised väikekaubikud Partner ja Berlingo, samal baasil tõdetakse ka Opel Combot ja Toyota Proace City. Nimetatud kaubikud pälvisid läinud aasta lõpus ka Euroopa Aasta Kaubiku tiitli.
Lisaks on PSA turule toonud suuremad elektrikaubikud e-Boxeri ja e-Jumpy, nagu ka Renault, mille mudelivalikus on Master Z.E. ning Volkswagen, mille e-Crafter tegi selle aasta alguses Eesti ajaloos suurima müügitehingu. Nimelt soetas kullerfirma DPD Eesti seitse uhiuut täiselektrilist Crafterit, millega hakati pealinnas kaupa laiali vedama. Ka täiselektriliste veokid ei ole enam ulmeteema. Nii Scanial, Volvol, kui teistel tootjatel on linnasisteks sõitudeks täiselektrilised veokid juba välja töötatud ning selliseid on katsetanud ka näiteks Ragn-Sells prügi vedamisel. Seega, elektriautode valiku üle ei saa ka parima tahtmise juures enam keegi kurta.