Sellele, et suurtes nõukogude ajal ehitatud magalarajoonides on täna keeruline elektriautot laadida, on raske vastu vaielda. See on ka täiesti loomulik, sest ajal, mil need majad ehitati, kuulus elektriauto pigem ulmevaldkonda. Täna elame juba sootuks teises maailmas.
Tänastes uusarendustes on võimsamate poolkiirete laadijate paigaldusvalmidus saanud sama elementaarseks, kui laste mänguväljak hoovis või oma isiklik parkimiskoht. Rahva teadlikkus sellest teemast kasvab igapäevaselt ning aina enam on ostjate esimene küsimus arendajale just see, kas valmisolek elektriauto laadimiseks on olemas? Kui ei ole, tõmbab see ostetava väärtust üksjagu alla. Vähemalt keskkonnateadlikemate silmis.
Seda taipasid kinnisvaraarendajad juba aastaid enne seda, kui majandus- ja kommunikatsiooniministeerium andis tänavuse aasta märtsis välja määruse, mis teeb selle arendajatele suisa kohustuslikuks. Määrus ütleb, et alates järgmise aasta kevadest tuleb kõikidele uutele rajatavatele ja oluliselt rekonstrueeritavatele hoonetele juhul, kui neid on kavandatud teenindama enam kui kümmet parkimiskohta, paigaldada vastav taristu.
Suurtele ettevõtetele kuuluvate mitteelamute puhul tuleb juhtmetaristuga varustada vähemalt viiendik parkimiskohtadest ning paigaldada tuleb vähemalt üks laadimispunkt. Elamute puhul tuleb aga kõik parkimiskohad varustada juhtmetaristuga, et tagada parkimiskohtade omanikele võimalus paigaldada vajadusel hõlpsalt elektriauto laadimispunkt. Eriti pärast seda otsust on nii korteri ostu kui büroopinna rentimisel on valmisolek laadija paigaldamiseks saanud kinnisvaraarendajatele väga kaalukaks argumendiks. Alates aastast 2025 peab EL vastava direktiivi alusel olema laadimistaristu aga olema juba ka kõigis avalikes parklates, kus on rohkem kui 20 parkimiskohta.
Tootja näeb turgu
Et lähitulevik saab kortermajade elanikel olema selles osas helgem tõestab seegi, et Eesti üks edumeelsemaid tehnoloogiaettevõtteid, Ensto Ensek, alustas hiljuti spetsiaalselt kortermajadele mõeldud nutikate elektriautode laadijate tootmist. Ilmselgelt näeb ettevõte selles tootes kasvavat turgu, vastasel juhul poleks seda investeeringut ette võetud. Kohalikule kliimale vastavaks loodud laadijad võimaldavad laadija paigaldanud korteriühistul või maja haldajal tuvastada laadimisel konkreetne kasutaja ja esitada kuu lõpus talle koondarve. Seda muret, et laetav energia läheks maja üldkuludesse ja autota naabrimemm peab selle osaliselt kinni maksma, ei ole. Ensto laadijad on mõeldud nii täiselektriautodele kui ka pistikhübriididele ning saadaval nii 16-amprise kui ka 32-amprise võimsusega, mis on varustatud kas Type2 laadimispesa või Type2 laadimiskaabliga.
Tootjal on olemas lahendus ka olukorrale, kui kortermaja laadijatesse tuleb laadima korraga rohkem sõidukeid kui maja elektrivõrk seda võimaldab: sellises olukorras hakkavad laadijad oma koormust dünaamiliselt juhtima ning ise laadimisvoolu piirama. Erinevate võimsustega laadijaid, mis on toodetud väljaspool Eestit, pakuvad ka laadimistaristuid rajavad ettevõtted nagu Enefit Volt ja Eleport, samuti on hakanud laadijaid koos paigaldusega pakkuma ka sõltumatud müüjad, nagu näiteks Chargest.
Laadida saab ka mujal kui kodus
Üks on igatahes selge, tegemist ei ole probleemiga. Üks asi on see, et elektriautode ostmist kaaluvadki eeskätt inimesed, kes on jõudnud juba soetada nüüdisaegse kodu, olgu see eramaja või korter uusarenduses. Seda kinnitab ka statistika: kuni 90% kõikidest elektriautode laadimistest tehakse öösiti kodudes ja vaid umbes 10% avalikes laadijates. Mis on ka igati mõistlik, sest nutikad laadijad suudavad järgida börsipakette, ehk laevad siis, kui on soodsaim elektrihind. Lisaks suudavad nad jälgida maja üldist elektrikoormust, ehk kui pereisa lükkab õhtul saunas elektrikerise järele, siis auto laadimine pannakse selleks ajaks automaatselt ootele.
Hoopist teine asi aga see, et kui laadimisvõimaluseta kortermajas elav inimene ikkagi soovib elektriautot soetada, siis laadida saab seda ikka. Kas päeval töö juures, sellele lähimas laadijaga varustatud avalikus parklas või kaubanduskeskuses. Avalik laadimisvõrk laieneb Eestis sisuliselt igapäevaselt ning väide, et elektriautot pole võimalik laadida, ei päde ei täna, ega ammugi homsele mõeldes.
Vali keskkonnasõbralik auto,
mis hoiab loodust
Elektriauto liisingu intress alates 1.85%+6 kuu Euribor