Laenu taotlemine üleüldiselt võib tunduda keeruline või tekitada teadmatust, olenemata kas laenu on vaja eraisikule, ettevõttele või näiteks korteriühistule. Esimene mõte, mis laenu taotlemisega võiks pähe tulla on see, kuidas leida õige finantspartner, kes selles osas oskaks aidata.
„Laenunõustamine võib oma olemuselt tunduda kui ametlik ja keeruline protsess, kuid tegelikult on selle teenuse eesmärk ning sisu hoopis vastupidine. Näiteks võib korteriühistul olla soov parandada kortermaja energiasäästlikkust ja kohendada elamut visuaalselt paremaks või hoopis huvitab suurem renoveerimine tervele kortermajale ning ühistu haljasalale tervikuna. Mõlemasse äärmusesse või sinna vahepeale jääva soovi osas on panga huvi alati sama, soov olla avatud kaasa mõtlema ning seeläbi üheskoos parim lahendus edasisteks sammudeks kokku leppida,“ ütleb SEB panga äriklientide kliendihaldur Dmitri Matin.
Enne laenunõustamist
Enne oma nõustamise sooviga panga poole pöördumist on soovitatav läbi mõelda olulised punktid:
- kas kõik ühistu liikmed tervikuna toetavad soovi laenu taotleda
- mis ulatuses on soov kortermaja uuendada
- kas laenu soovitakse taotleda nt. koos KredEx-i toetusega
- millisel ajahetkel oleks kõige ideaalsem teostada renoveerimistöid.
Soovi läbimõtlemine enne nõustamist aitab pangal olla parem partner edasises koostöös.
Mis vahe on nõustamisel ja laenutaotlemisel?
Nõustamise ja laenutaotlemise erinevus seisneb selles, et nõustamine ei eelda kindlate vastuste teadmist nt. mis summas laenu soovite taotleda või kui palju on vaja kindla summa taotlemiseks remondifondi koguma hakata enne nõustamisele tulemist. Laenu taotlemisel on juba see eeldus sees, et esimesel tasandil on soov läbimõeldud.
Nõustamise aluseks ongi soov aidata kujundada mõte konkreetsemaks ning soovi korral liigutakse sealt edasi laenutaotlemise juurde. „Nõustamine on võimalus tulla arutama ideid nö. puhtalt lehelt, kuid mida parem on eeltöö soovi arutamiseks, seda paremini oskab pank ka ühistu soove mõista ning ka seeläbi paremat nõu anda,“ sõnas Matin.
Nõustamiseks võib panga poole pöörduda igal ajahetkel ja selles osas ei ole kindlat reeglit. Nõu küsimine, laenutaotlemine ning reaalne ehitustööde teostus võiks olla omavahel ajalises intervallis. „Suures pildis ei ole olemas ideaalset ajavahemikku, kuid aega tasub varuda, sest renoveerimislaenu taotlemine eeldab eelnevat ühistu-sisest nõupidamist, vajalike tehniliste konsultatsioonide pidamist omavalitsuse ja ehitusfirmadega ning tehnilise info ettevalmistamist, mis on laenutaotlemiseks vajalikud,“ rääkis Matin. Seega nõustamiseks panga poole pöördumisel on võtmesõnadeks põhjalik soovi läbimõtlemine ning varajane ajastus renoveerimise idee ajaraamis.
SEB pakub ka videoteel nõustamist, mis võimaldab näiteks korteriühistutel esmased küsimused läbi arutada kasvõi terve ühistu juhatusega, ilma panka kohale tulemata.
Tutvu ka artiklitega:
- Korteriühistu renoveerimislaen: 7 sammu positiivse laenuotsuseni SEB pangast | SEB
- Kuidas mõjutab ühistu renoveerimislaen kortermaja elanikke? | SEB
Rohkem infot:
Katre Kärner
Kommunikatsioonijuht
SEB Pank
Telefon +372 5560 9962
katre.karner@seb.ee
www.seb.ee