SEB Kasvuprogrammi on tänaseks läbinud 227 ettevõtet üle Baltikumi. Nende seas tehtud uuringust selgus, et pooled ettevõtetest on valmis kaasama oma toote või teenuse arendamisse tasulist oskusteavet, näiteks tegema koostööd teadlastega.
SEB Tallinna innovatsioonikeskuse juhi Anette Ustali sõnul olid uuringu tulemused osaliselt aimatavad, aga oli ka üllatusmomente: „Näiteks küsisime, kas ettevõtted oleks valmis kaasama oma toote või teenuse arendamisse teadlasi ning neile selle eest maksma. 80% Eesti ning umbes pooled Läti ja Leedu ettevõtetest olid sellest huvitatud. Täna poovimegi koostööd innovatsioonikeskuse ja erinevate ülikoolide vahel veel paremini käima saada. Lisaks selgus, et start-up’id otsivad koostöövõimalusi suurettevõtetega, kuid koostöö eest maksmisest ei ole huvitatud”.
Kasvuprogramm aitab ettevõtetel olemasolevat toodet või teenust skaleerida: ärimudelit digitaliseerida, uutele turgudele laieneda, müüki kasvatada ja konkurentidest kiiremini kasvada. Tavaolukorras toimusid kasvuprogrammi loengud ja töötoad ettevõtetele SEB Innovatsioonikeskustest Tallinnas, Tartus, Riias ja Vilniuses. Möödunud aasta jooksul on sündmused kolinud virtuaalsetesse kanalitesse. Kasvuprogramm alustas aastal 2017 ning Eestis, Lätis ja Leedus on selle kokku läbinud 227 ettevõtet. Ühes lennus saab igas riigis osaleda 15 ettevõtet.
Mis ajendab ettevõtteid kasvuprogrammis osalema?
Uuring viidi läbi detsembris 2020/jaanuaris 2021 kõigi programmi läbinute seas. Uurisime, miks ettevõte üldse soovis kasvuprogrammis osaleda. Eesti ja Leedu osalejatest soovisid enamik arendada oma toodet ja teenust, leida uut ärimudelit ning võimalusi uutele turgudele sisenemiseks. Läti ettevõtjate seas oli populaarseim vastus, et sooviti optimeerida ettevõttesiseseid protsesse. SEB Kasvuprogrammi eelistati Eestis programmi ning mentori Alar Kolki hea ja professionaalse maine tõttu, Lätis usaldati kliendihaldurite soovitust ning Leedu osalejate sõnul mõjusid neile positiivselt sotsiaalmeedia postitused programmi kohta.
„Üldiselt jäädi programmis osalemisega väga rahule,” tõdeb Ustal. „Lasime ettevõtetel hinnata ka seda, mis suunas on programmi edasiarendamine oluline, mis neid enim huvitab. Kõik pakutud valdkonnad said kõrged punktid – digitaalsus, automatiseerimine, finantside planeerimine, teadustegevus, tehisintellekt ehk AI, jätkusuutlikkus. Madalamal kohal oli jätkusuutlikkus, ent mõistame, et ettevõtte jalajäljega arvestamine on väga oluline, et muutuvate ootuste, vajaduste ja regulatsioonidega kaasas käia ning lisasime just seetõttu programmi ka jätkusuutlikkuse mooduli. Meil pangana on kahtlemata vastutus jätkusuutliku ettevõtluse mõtteviisi ja praktilisi teadmisi levitada".
Uuringule vastanud tõid kasvuprogrammi eelisena välja, et tegemist pole pelgalt koolitusprogrammi, vaid praktiliste teadmistega, mis võimaldavad reaalselt viia ettevõtet uuele tasemele. Lõviosa vastanutest soovitab julgelt programmi ka teistele ettevõtjatele.
Teadlaste kaasamine ja eksperimenteerimine on ettevõtetele põnev
SEB Innovatsioonikeskus teeb aktiivselt koostööd Tartu Ülikooli ettevõtlus- ja innovatsioonikeskusega, aga plaanis on teaduskoostööd ja sellega seotud võimalusi ettevõtjatele rohkem avada.
Samuti korraldame Tartu Ülikooliga koostöös programmi „Talendid Tartusse”. Ülikool otsib tublisid gümnasiste ja SEB Tartu Innovatsioonikeskus pakub neile võimalusi külastada atraktiivseid tulevasi tööandjaid, osaleda kasvuprogrammis ning olla koos ettevõtte meeskonnaga uudse lahenduse loomise juures, toetades neid ülikoolis omandatud teadmiste ja värske pilguga.
Ettevõtjad tunnistasid huvi talendikate tudengite ja vilistlaste kaasamise vastu ning soovivad ka ise edaspidi kaasa lüüa kasvuprogrammi tegemistes.
82% vastanutest ütlesid, et nad tahaksid meiega edasi koostööd teha ning on nõus käima teistele ettevõtjatele oma kogemusi jagamas. Samuti oodatakse eksperte ja programmis osalenuid oma kogemusest rääkima. Ollakse huvitatud teiste ettevõtjate case-study’dest ehk juhtumiuuringutest, millest õppida.
Kas ja kuidas rakendasid ettevõtted programmis väljatöötatud ideid?
Ideede elluviimise kohta ütlesid pea pooled, et muresid ei tekkinud ning teine pool, et tekkis ka probleeme. Kõige keerulisemaks hinnati digimüüki ja turundust ehk oma toote nähtavakstegemist. Samuti aktiivse äritegevuse kõrvalt ajaressursi ja rahastuse leidmist.
Küsitlusele vastanutest:
- 28% olid programmis väljatöötatud idee ellu viinud
- 52% tegelevad sellega
- 2% muutsid oma ideed ja tegid midagi uut
- 7% sõnul polnud neil piisavalt ressurssi.
Kasvuprogramm on loodud SEB ja Euroopa Innovatsiooniakadeemia koostöös.
Loe ettevõtjate kogemuslugusid ja vaata lähemalt SEB Kasvuprogrammi lehelt, kas ja kuidas võiks teie ettevõte programmis osalemisest kasu saada.