Kui kuulsin, et SEB Koolisaadikute programm taaskäivitati ka sel aastal, registreerisin end koheselt. Programmiga tutvusin tegelikult juba aasta varem, kuid kartsin end kirja panna. Koolisaadikute tegemiste jälgimine sotsiaalmeedias tekitas minus aga veelgi rohkem huvi.
Programmiga liitudes oli minu suurim eesmärk õppida just seda, mida koolis ei õpetata - rahaga ümber käimine, selle investeerimine, säästmine ja kogumine ning otstarbekalt kasutamine. Selle eesmärgi saavutamiseks on suureks abiks olnud minu mentor Merten.
Esimesel kohtumisel mentoriga oli hirm suur - kartsin, et ma ei oska esitada teemakohaseid küsimusi. Minu õnneks vastas Merten kõigile minu (võib-olla pisut rumalatele) küsimustele entusiastliku põhjalikkusega. Hirmu leevendas ka tema lubadus jätta kõik räägitu meie vahele. See tekitas koheselt kindlustunde, mis on siiani püsinud - taipasin, et minu varasemad kõhklused olid täiesti asjatud.
Teisel kohtumisel arutasime läbi programmi esimese teema - isikliku finantsjuhtimise. Rääkisime erinevatest raha säästmise ja selle otstarbekalt kasutamise nippidest ja trikkidest ning panime paika uue kuu eelarve. Eelarve loomiseks otsustasime rakendada värskelt õpitud Elizabeth Warreni 50-30-20 eelarve reeglit, kus kohal peaks 50% sissetulekust kuluma vajadustele ja kohustustele, 20% säästudele ning 30% soovidele.
Järgneval kohtumisel vaatasime minu eelarve ning kuidas selle raames püsimine välja tuli. Samuti esitasin mentorile küsimusi, mida eeldasin, et võivad segadust tekitada ka klassile, kellele loengut annan - nii oskasin ise neile nutikalt ja kiirelt vastata. Kuna uueks teemaks oli investeerimine rääkisime läbi ka erinevad investeerimisvõimalused ning Merteni enda investeerimisteekonna, misjuures jagas ta õpetussõnu läbi enda kogemuse.
Viimasel kohtumisel keskendusime ettevõtlusele. Sel teemal jäi mulle räägitust eredalt meelde, kuidas ebaõnnestumist ei tohiks kunagi karta ning alustada tuleks kohe ja sammhaaval. Lisaks julgustas mu mentor mind erinevaid sotsiaalmeedia platvorme enda kasuks tööle panema. Üheks võimaluseks on näiteks LinkedIn, kust võib leida kasulike tutvusi.
Koolisaadikute programmi raames toimub ka investeerimise väljakutse, millest mu mentor innustas mind osa võtma. Saime tiimidega valida kuni viis aktsiat, mis meid endid kõige enam kõnetasid, ning nendesse investeerida. Alguses kartsin kõige enam ebaõnnestumist, sest ei tahtnud gruppi oma valikutega alt vedada. Tagantjärgi saan öelda, et see väljakutse on olnud igati lõbus ja hariv.
SEB Koolisaadikute programm on olnud väga mitmekülgne ja põnev. See teekond on mulle õpetanud läbikukkumist mitte kartma. Võtan sellest kaasa vajalikke ja huvitavaid teadmisi ning kontakte kogu eluks.
Karolin Drobet
SEB Koolisaadik
Tallinna 32. Keskkool, 11. klass (ajaloo- ja õiguse suund)