Eestimaalased armastavad reisida ning Statistikaameti andmeil käidi eelmisel aastal Eestist puhkusereisidel enam kui miljon korda. Puhkamas käis ka Anu, kes veetis koos perega mõnusa nädala eksootilisel Bali saarel. Hilisõhtuse lennu järel kodus reisiväsimust välja puhates saabus talle aga ärevakstegev kõne pangast.
Anul soovitati veenduda, kas tema pangakaardi tehingud on ikka õiged ja maksed toimunud enda soovil. Kiire pilk kontole kinnitas, et krediitkaardi limiidist ei olnud enam midagi alles jäänud ning ostud tundusid enam kui kummalised. „Ma olen rahaasjades vastutustundlik ning juba põhimõtte pärast ei lase kontoseisu kunagi nulli,“ ütleb Anu. Järele mõeldes meenus küll, kuidas ta oli Balil turule minnes võtnud pangaautomaadist sularaha. Küllap just sel hetkel kopeerisidki petturid märkamatult tema kaardiandmed ja said ligipääsu Anu kontole.
See lugu lõppes hästi: pank sai Anuga kiiresti ühendust, sest tema telefoninumber toimis. Tehingud tühistati ja Anu sai oma raha tagasi. Just selliste juhtumite tõttu ongi alati kasulik hoolitseda, et teenusepakkujal oleks teie kui kliendi õiged ja toimivad kontaktandmed.
Andmete uuendamine kuulub igapäevase digielu juurde
Tänapäeva digielus uuendame andmeid vahel isegi automaatselt. Kui näiteks Stuudiumis või e-koolis vilgub kiri viitega andmete uuendamisele või kuvatakse toidupoe kliendipakkumisi, palutakse ühtlasi andmed üle vaadata. Oma eesmärgilt ei erine taoline andmete uuendamine haigla registratuuris või perearsti vastuvõtus andmete jagamisest. Täpselt sama lugu on ka infoga, mida pank teie kohta omab. Aeg-ajalt küsitakse, kas teie kontaktandmed on ikka need, mis kunagi antud, ning sellisel puhul oleks mõistlik need üle vaadata ning kinnitada või muuta.
Ühelt poolt on pangal nõue, et ta peab hoolitsema klientide andmete asjakohasuse eest. Teisalt on see vajalik kliendi turvalisuse huvides, kui pangal tekib vajadus operatiivselt ühendust saada. Samas võib olla kindel, et pank ei edasta andmeid kolmandatele isikutele.
Rünnakute arv suureneb iga aastaga
Eestis on viimase aasta jooksul eriti sagedaseks rahapettuse näiteks saanud õngitsuskirjad, millega üritatakse inimestelt välja petta isiklikke andmeid. Kindlasti on kõige olulisem meeles pidada, et otselinkidega tekstisõnumi või e-kirja saamisel kontrollida avatud veebilehe aadressiriba - kas see vastab teenusepakkuja aadressile. Pettuse puhul on ülioluline kiire tegutsemine ja suhtlus pangaga.
Tänaseks on juba selge, et erinevate rünnakute arv meie ajal ei lõpe, vaid aina kasvab ning selleks saavad nii inimene ise kui ka pank finantsvahendite kaitseks palju teha.
Ükskõik milline oht konkreetselt kliendi andmeid või rahaasju ei ohustaks – kas talle on saadetud õngitsuskiri või on ta kogemata kinnitanud telefonile ilmunud Smart-ID päringu, on kiire tegutsemine ja infovahetus ülioluline.
Tänu tänapäeva automatiseeritud süsteemidele juhtub väga sageli just nii, et esimesena paneb kahtlast tegevust kontol tähele pank ning kontoomanik ei pruugi aimatagi, et tema rahaasjadele on petturid ligi pääsenud. Kui pank sellist asja märkab, võtab ta kliendiga viivitamatult ühendust.
Vajadus kliendiga kiiresti ühendust võtta võib tekkida ka näiteks juhul, kui kahtlustatakse krediitkaardipettust, nagu Anu puhul. Mõnikord võib pank avastada ka kahtlasena tunduvaid internetioste, mis on tehtud kopeeritud kaartidega. Üsna sageli võib pettuse puhul olla tegu ka väikeste summade väljapetmisega, mis on omamoodi üle maailma levinud nähtus.
Hoia pangateadetel silm peal
Seega, juhul kui olete muutnud oma telefoninumbrit või e-posti aadressi, ärge unustage seda infot oma pangaga jagada. Kasutades internetipanka, tuleks alati pöörata tähelepanu saabunud pangateadetele.
Kui läheneb aeg oma andmete üle vaatamiseks, saabub sellest teade internetipanka. Sellele vajutades avaneb aken, kus saab andmed uuendada ning aega võtab see vaid mõne minuti. Andmeid saate uuendada igal hetkel, sisenedes internetipanga menüüpunkti Lisateenused/Seaded –> Kontakt- ja lisaandmed. Andmeid saab uuendada ka mobiiltelefonis, kuid sellisel juhul tuleb internetipank avada brauseris. E-kirja teel teate saanud kliendid, kes internetipanka ei kasuta, saavad oma andmeid uuendada pangakontoris.
Kristina Traks
vabakutseline ajakirjanik