Eesti kooliõpilastel on olemas mitmeid erinevaid võimalusi nii enesearendamiseks kui ka kogetu jagamiseks. Kui teha mitteametlik uuring erinevate õpilaste seas, siis tõenäoliselt võiks eelnevalt nimetatud võimalusi pidada hoopis vabadusteks – õppida saab ennekõike rohkem neid teemasid, mis päriselt kõnetavad, teadmiseid saab jahtida internetist raamatuteni. Külalistundide-sotsiaalmeedia abil on aga võimalik oma teadmisi jagada. Huvitav on siinkohal tõstata üks küsimus – kas midagi sellist võib Eestist juba leida?
Eeltöö võlud
Küsimusele leidub tegelikult aga lihtne vastus – SEB Koolisaadikute programm, mis pakub mitmekülgset võimalust enda rahatarkus proovile panna lausa kogu Baltikumi kooliõpilaste seas läbi erinevate vormide ja struktuuride. Kõige olulisem rõhk on asetatud iga saadiku personaalsele arengule, seega sisaldab algne kandideerimisega seotud protsess tavalise kirjaliku ankeedi asemel hoopis virtuaalset intervjuud, kus märksõnaks saavad “isiklikud eesmärgid” ja “reaalne potentsiaal”.
Selline meetod tagab juba eos selle, et potentsiaalsed saadikud saavad teha oma esimese prooviesinemise, kombates piire, kas rahatarkusega seotud teemadel kaasõpilaste valgustamine võib olla nende jaoks uus väljakutse, kus teooriast praktikani jõuda hüppeliste sammudega. Peale kandideerimist on positiivse vastuse korral võimalik alustada oma teekonda SEB koolisaadikuna koos mentoriga, kes on kogu programmi vältel toeks, ent pakub samas isiksusena suurt eeskuju, kuidas lisaks põhitööle olla noortele just see inimene, kes neid inspireerib.
Algab teadmiste jaht
Kui eeltöö alla võib määratleda nii mentoriga suhtlemise kui ka kandideerimise, siis tegelikult pakuvad erinevad seminarid ja konverentsid võimalusi varasemate teadmiste täiendamist, kuid ennekõike on rõhuasetus sellel, kuidas anda edasi teistele kaasõpilastele üks kõige tähtsam asi enne iseseisva elu alustamist – rahatarkus. Kuigi võiks eeldada, justkui pangandusega seotud informatsioon on suuresti kuiv juriidika ja dokumentide kuhi, siis tegelikult on selles avastamist päris palju, alustades kasvõi sellest, kuidas üldse nutikalt ja kliendisõbralikult disainida kogu finantsvaldkonnaga seonduv.
Külalistunnid koolides
Kuidas viia rahatarkus vaid ühe külalistunniga õpilasteni? Selleks on võimalus kutsuda üks koolisaadik, kes kaasaegsete õppemeetoditega viib vajalikud teadmised õpilasteni. Siinjuures on oluline märkida üks soodustav tegur, milleks on see, kui koolis on eelnevalt olemas majanduse või ettevõtlusega seotud ainetund, mis pakub võimalust kasvõi minifirma loomiseks. Õpilaselt õpilasele kasvõi lihtsalt sissetulekute ja väljaminekute teemaline tund võib anda olulise mõõtme edasiste õpingute motivatsiooniks, et tutvustada selle ala arenguvõimalusi.
Eesti koolinoorte vabadus on rahatarkus, mida kinnitavad nii tiitel ükssarvikute valdkonnas kui ka hästi arenenud pangandus, kuid selle jätkumise eelduseks on argipäevaste finantsteemadega kursis olemine ja nende mõistmine ehk levinum arusaadavus.

Triin Sooäär
Pirita Majandusgümnaasiumi loomeettevõtluse õppesuuna 11. klass