Alar Kolk, Euroopa Innovatsiooniakadeemia president, annab alustavale ettevõtjale nõu, millest lähtuda toodete arendamisel. Millal ja keda kaasata ning kuidas klientide tagasisidet koguda?
Toote-teenuse arendamisel on kõige tähtsam aru saada kolmest asjast:
1) kas teie toode-teenus lahendab klientide probleemi,
2) kas see probleem on paljudel,
3) kas klientide jaoks on tegemist tõsise probleemiga.
Vastasel korral võib juhtuda, et arendate toodet või teenust, mis proovib lahendada üsna teisejärgulist probleemi, mis ei puuduta väga paljusid kliente ja, mis kõige tähtsam, mille eest nad ei ole valmis maksma.
Kuidas teha kliendikeskset tootearendust?
Kliendikeskne tootearendus tähendab seda, et klient kaasatakse tootearendusse esimestest arendusetappidest alates kuni turule minekuni välja. Esimestes etappides on vaja aru saada, kas kliendil on tegelikult seda toodet vaja. Lõpufaasis aitavad aga kliendid paremini aru saada, kuidas toodet kommertsialiseerida; kuidas peaks toimuma hinnastamine ning milliseid müügikanaleid tuleks kasutada.
Kuidas koguda kliendi tagasisidet?
Kliendi tagasiside kogumine käib vastavalt sellele, millises kanalis ta kõige rohkem aega veedab. Kui teie tooteks on jaekaup, siis tuleb minna kauplustesse ning teha seal reaalselt uurimistööd.
Tagasiside saamiseks on kõige parem korraldada eksperiment. Tavaliselt on see odav: kliendid tuleb lihtsalt ühte kohta kokku koguda, neile uut toodet-teenust pakkuda ning vaadata, kuidas nad reageerivad. Heaks näiteks on üks USA rõivafirma, kes plaanis hakata kleite välja laenama. Kliendid kutsuti kokku ja neil paluti öelda, mis kleiti ja mis hinnaga nad oleksid valmis reaalselt rentima.
Milliseid kliendi soove tuleks kuulda võtta ning milliseid ignoreerida?
Päris keeruline on aru saada, millist tagasisidet tuleks uue toote-teenuse arendamisel arvesse võtta ning millist mitte, sest mõni soov võib toote liialt keeruliseks teha, mis tähendab, et ettevõtte kasvatamine on raske. Seetõttu on oluline vaadata, millised probleemid on kliendi jaoks kõige valulisemad, ning lahendada neid.
Kuidas erineb toote väljatöötamine teenuse loomisest?
Siin on suur erinevus. Toote arendamisel tuleb mõelda küllaldase tootmismahu peale ning sellele, kuidas see jaekanalitesse müügile saada ja mil moel see sinna reaalselt kohale jõuab. Teenuse arendamisel tuleb eelkõige keskenduda kliendi kogemusele.
Keerulised teemad on toote arendamisel ka suur kapitalivajadus ning ajakulu. Seega peab ettevaatlik olema ja mõtlema, kas selleks on piisavalt kapitali. Teenuse arendamise protsess on palju lühem, võtab vähem raha ja annab ka kiiresti tagasisidet, kas see on üldse kliendi jaoks oluline.
Keda kaasata toote-teenuse arendamise protsessi?
Kõiki, kes sellele väärtust juurde annavad. Loomulikult on vaja iga toote-teenuse puhul kaasata hulga eksperte, sõltuvalt sellest, millist probleemi soovitakse lahendada. Kui tegemist on keerulisema tootega, siis võib koostööd teha teadlastega, aga samas võiks kaasata ka kliente ja nende partnereid, kes juba tegutsevad selles valdkonnas.
Millega tuleks arvestada toote-teenuse väljaarendamisel?
Tegemist ei ole lihtsa teega. See nõuab ressurssi, püsivust ja korralikku protsessi, mille kaudu meeskond reaalselt toote turule viib. Samaaegselt toimub ka õppimine ning ideed ei pruugi realiseeruda nii, nagu algselt plaanis oli. Kindlasti tuleb ette läbikukkumisi, aga oluline on väga kiiresti õppida ning selle põhjal uusi edukaid tooteid-teenuseid arendada.
Kõige tähtsam soovitus alustavale ettevõtjale
Soovitame alati arendada klienti ja turgu, mitte keskenduda niivõrd tootele. Tänapäeval on väga lihtne toodet arendada – palju keerulisem on seda aga kommertsialiseerida.
Nipid edukaks äri alustamiseks ajurünnakust turundusnõuanneteni.
Tõhus ärijuhtimine – olemasolevate protsesside efektiivistamisest kuni uute protsesside juurutamiseni.
Turuliidrite kogemused kliendibaasi arendamise, kõrgtehnoloogiate kasutamise ja ärimudeli rakendamise kohta.
Kasutame oma lehel kahte liiki küpsiseid. Kohustuslikud küpsised on vajalikud kodulehe ja internetipanga toimimiseks ning nende kasutamine ei vaja nõusolekut. Mugavama kasutajakogemuse ja kasutajaharjumustele vastava sisu pakkumiseks kasutame veel küpsiseid, mis vajavad nõusolekut- statistilised, funktsiooni - ja turundusküpsised. Kui Te ei soovi, et me selliseid küpsiseid kasutaksime, valige "Nõustun kohustuslike küpsistega".
Rohkem teavet leiate meie küpsiste kasutamise põhimõtetest.
Küpsiste valiku vaatamiseks/uuendamiseks tutvuge küpsiste seadetega.
Lisaks kohustuslikele küpsistele, mis aitavad meie lehte toimimas ja turvalisena hoida, kasutame veel ka statistilisi, funktsiooni -ja turundusküpsiseid. Tänu nendele on meie lehtede kasutamine mugavam ja me saame pakkuda kasutusharjumustele vastavat sisu.
Küpsised on väikesed tekstifailid, mille külastatud internetilehed kasutaja seadme mällu salvestavad, et pakkuda kasutajale lihtsat ja mugavat teenust. Kasutame oma veebilehel SEB ja kolmandate isikute küpsiseid, mida kasutatakse erinevatel eesmärkidel - olenevalt küpsiste liigist. Küpsiste kasutamisega nõusolekut saate muuta allpool. Lisateave: Küpsiste teave.