Mida räägivad armastuspetturid? Kolm päris juhtumit.
Koroonapandeemiaga kaasnenud isolatsioon ja üksindustunne on kasvatanud kelmide aktiivsust, kes räägivad esialgu ohvri ära ilusate lubaduste ja ahvatlevate tulevikupiltidega. Seejärel hakatakse küsima rahalist abi näiteks lennupiletiteks, olulise paki saatmiseks või hoopis millekski kolmandaks. Kui viimased säästud on teele pandud ja teinekord ülekande jaoks isegi raha laenatud, siis on nad kadunud. Kuna enamikel juhtudel järgivad petturid sarnaseid skeeme ja mustreid, siis oleme päris juhtumite põhjal koostanud kolm näidet, mis aitavad tõsta teadlikkust armastuspetturite meetoditest ja jagame nõuandeid, kuidas end nende eest kaitsta.
SEB statistika põhjal, kui võrrelda tänavu esimest poolaastat eelmise aasta teise poolaastaga, siis on armastuspetturitele kaotatud summade maht kasvanud ligi 64% ja juhtumite arv ligi 50%. Juhtumite absoluutarvud on muidugi madalad, aga lõppkahju summad inimese kohta ulatuvad tuhandetest kuni kümnete tuhandete eurodeni ning paljud võtavad selleks ka laenu. Tegu on salakavala petuskeemiga, mis laastab inimesed nii hingeliselt kui ka majanduslikult.
Rikas ärimees blokeeritud kontoga
Juta (62) tutvus Pauliga, kui mees saatis talle Facebookis sõbrakutse. Maroko ärimehena esinenud Pauli soovil suheldi edasi Viberi rakenduses. Pärast kolm kuud kestnud ilusat kirjavahetust said neist n-ö elukaaslased. Juta polnud küll kunagi oma meest oma silmaga näinud, kuid tunne oli õige. Ametikult lubas Paul Juta kosida siis, kui ta tuleb Eestisse. See pidi juhtuma väga varsti.
Siis läks väidetavalt midagi valesti ja Pauli pank, kellega tal oli pikaajaline koostöö, peatas ühtäkki tema ettevõtte konto kasutamise õiguse. Selle taastamiseks tuli Türgi pangas asuvale kontole kanda 15 000 eurot. Pauli väitel ei pääsenud ta Marokos ligi oma kontol olevale 2,5 miljonile, mille kohta ta saatis isegi dokumendi, ning on lausa uskumatu, et tal pole võimalik sealt ühtegi summat kätte saada. Seepärast polevat neil võimalik kohtuda, rääkimata pulmade pidamisest. Paul palus Juta abi, vandudes, et kohe, kui konto on blokeeringust vaba ja raha taas kättesaadav, teeb ta tagasikande ja ostab lennupiletid Eestisse. Ka palus ta hakata Jutal tegema ettevalmistusi pulmadeks.
Juta lubaski Pauli aidata. Kuna naisel ei olnud kogu vajaminevat summat, võttis ta kolmest laenufirmast laenu. Kui raha koos, tegigi Juta palutud ülekande Türki. Eestis asuv pank peatas naise makse, soovides selgitada selle eesmärki. Selgus, et Juta oli osutunud armastuspettuse ohvriks ning vaatamata sekkumisele oli kahju juba tehtud. Tema kanda jäi 10 000 euro suurune laen ning ta kaotas lisaks 5 000 eurot sääste.
Tulevane abikaasa lõpetab töö elukutselise sõjaväelasena
Marina (78) kohtus oma uue poiss-sõbra John Smithiga Messengeris, kui mees talle sõnumi saatis. Ta esitles end USA sõdurina, kes teenis aega Afganistanis. John saatis Marinale tihti pilte sõjaväebaasist ja poseeris vormiriietuses. Suheldi e-kirjade kaudu, kuna telefoni kasutamine oli Johnil sõjaväebaasis turvakaalutlustel väidetavalt keelatud. Ka e-kirjadele pääses John ligi maksimaalselt kolm korda päevas. Kui John mitmeks päevaks kadus, põhjendas ta seda vahejuhtumitega rindel.
Ühel hetkel otsustas John loobuda tööst sõjaväes ja kolida Eestisse, Marina juurde. Mees lubas tegeleda teenistussuhte lõpetamiseks vajalike dokumentidega. Ei läinud kaua, kui John ütles, et tal tuleb maksta teenistussuhte lõpetamiseks mõned summad. John ise ei saanud makseid teha, sest ta oli turvalisuse kaalutlusel jätnud oma pangakoodid USA-sse. Ta polnud nimelt ealeski arvanud, et võib nii ära armuda, et kaalub sõjaväeteenistuse lõpetamist. John palus maksed teha Marinal ja lubas, et USA-sse jõudes teeb kohe tagasikanded. John kirjutas, et läheb mitmenädalasele missioonile ning edasi peab Marina suhtlema sõjaväeametiga.
Marina pidaski edasist kirjavahetust sõjaväeametiga. Amet saatis Marinale pangaandmed üsna omapäraselt e-posti aadressilt: „militaryemergencyleave.usaarmy@gmail.com“. Makse tuli teha USA sõjaväeameti nimel Punase Risti kontole ühes Inglismaa pangas. Kogu teave pidi jääma salajaseks, kuna tegu on julgeoleku sektoriga. Marina pidi tegema kolm ülekannet summades: 14 500, 6 800 ja 11 200 eurot. Kuna Marinal olid säästud, sooritas ta kõik nõutud makse. Umbes kaks nädalat peale viimast kannet teatas sõjaväeamet e-kirjas, et John Smith sai missioonil surma ja täpsemat infot nad ei anna.
Ma kannan sulle raha, kuid makse tee oma pangakontolt
Urve (55) ja Jack kohtusid Tinderis, hiljem suheldi WhatsAppi kaudu. Jack oli enda sõnul ühe salajase rahvusvahelise organisatsiooni töötaja, kes reisis töö tõttu palju ning suhtluse ajal sõitis ta laevaga Amsterdamist Singapuri. Igapäevane meeldiv kirjavahetus aitas kaasa soojade tunnete tekkimisele.
Reisi ajal juhtus Jacki laevaga väidetavalt õnnetus: midagi läks katki, mistõttu ei saanud see teekonda jätkata. Jack tellis koos laevameeskonnaga varuosa ja korraldas isegi tarne laeva asukohta, kuid kehva side tõttu ei saanud Jack teostada makset. Seetõttu palus ta seda teha internetipangas tema eest Urvel. Jack saatis Urvele e-kirjaga lingi, mis pidi teda suunama Jacki panga kodulehele, samuti olid kirjas vajalikud koodid. Urve proovis panka sisse logida, kuid avanenud kodulehele ilmus teade, et tehnilise probleemi tõttu on maksete teostamine pangas teadmata ajaks häiritud.
Jack pakkus, et laseb kanda raha Urve kontole ja naine saaks teha makse oma internetipangast. Jack väitis, et summa on kantud Urve kontole, kuid makse töötlemine võib võtta 3–4 tööpäeva. Varuosa eest tuli tasuda aga kiiresti, sest laev ei saanud oma teekonda jätkata. Urve nõustus arve maksmisega oma rahast. Kokku 12 468 eurot, seda arve alusel, mille Jack oli talle edastanud. Transpordiettevõte saatis seejärel teate, et lisaks tuleb tasuda tarne eest. Urvel selleks raha enam polnud ning ta palus sõbrannalt laenu. Nii kandis Urve veel 2 000 eurot Leedu panka, mille andmed ta väidetava transpordifirma käest e-kirjaga sai.
Jack oli samal ajal iga päev väga mures, sest ta vastutas ju kogu laevameeskonna eest. Kui transpordiettevõte kinnitas makse kättesaamise ja varuosa kohaletoimetamise, tänas Jack, et Urve on terve laevameeskonna päästja ja ta on Urvele osutatud abi eest väga tänulik. Loomulikult lubas Jack kõik tagasi maksta.
Ootamatult selgus, et varuosa tuleb seadistada. Seegi oli loomulikult tasuline teenus: 1697,74 eurot. Taas kordus sündmusteahel Jacki internetipangaga ja jutt Urvele 3–4 tööpäeva jooksul laekuvast maksest, koos palvega summa kohe üle kanda. Kuna Urvel endal raha polnud ja sõbrannalt ei tahtnud ka küsida, otsustas ta elus esimest korda võtta kiirlaenu. Nii sooritaski ta makse Jack Mosese nimele Prantsusmaa panka.
Jacki lubatud raha ei jõudnud kunagi Urve kontole. Jackist pole naine peale viimast ülekannet midagi kuulnud. Urve jäi ilma säästudest ja maksab siiani võetud laenu.
Kuidas end kaitsta?
Soovitame pettuste eest kaitsmiseks järgmist:
- Ärge kiirustage reageerimisega - võtke aega, et kirjeldatud olukorda analüüsida.
- Uurige tausta ja täpsustage, millise inimese, ettevõtte või organisatsiooniga on tegu. See aitab kaardistada detaile ja saada selgust.
- Kui teilt küsitakse isikuandmeid, pangaandmeid või paroole, olge eriti ettevaatlik, neid ei tohiks edastada mitte kellelegi.
- Kui arvate, et olete sattunud petturite lõksu, pöörduge politseisse ja samuti teavitage sellest viivitamatult oma panka, kasutades panga ametlikul kodulehel olevaid kontakte. Mida kiiremini pangaga ühendust võtta, seda tõenäolisem on kiiremini sulgeda edasist kuritarvitust võimaldavad teekonnad.
Kätlin Kukk
SEB Turbekeskuse turbejuht
Lisainfo:
Maarja Kalamas
kommunikatsioonijuht
SEB Pank
mobiil +372 5304 5743
aadress Tornimäe 2, 15010 Tallinn
e-post maarja.kalamas@seb.ee