AMTEL’i andmetel moodustasid elektriautod 2020. aasta uute autode müüginumbritest juba 3.5 % ning trend kasvab iga kuuga. Esialgsete hinnangute kohaselt on Eestis aasta lõpuks ligi 2 000 elektriautot ning kui vahepeal poleks tekkinud koroonakriis, oleks see number ilmselt veelgi suurem. Esialgsetel hinnangutel Eestis on juba aastal 2025 üle 10 000 ja aastal 2030 üle 50 000 elektriauto. Kust ja kuidas kõik need autod endale elektrit saavad ja ennast laevad? Vaatame otsa Enefit Volt’i võrgustikule.
Teemat avab Eesti Energia uue väärtusloome juht Sten Argos.
Enefit Voltil on tänaseks Eestis 180 elektriauto laadimispunkti ja neid tekib pidevalt juurde. Firma paigaldab Eestis kolme laadijate liiki – ülikiired, kiired ja n-ö „poolkiired“ laadijad – ja igaühele neist on olemas oma sobilik koht ja kontseptsioon. Vaatame täpsemalt, mis laadimisvõimalused nad on.
Ülikiired laadijad on paigaldatud tanklatesse, ristteedele ja sõlmpunktidesse, kus inimesed teevad kiiremaid peatusi. Ülikiire laadijaga saad akut umbes 100 kilomeetriks laadida keskmiselt 7 euro eest ja 5 kuni 15 minutiga. „Alguses arvati, et ülikiirete laadijate õige koht on ostukeskused, kuid kogemus näitas, et sinna sobivad just aeglasemad laadijad, kuna inimesed veedavad seal mitu tundi korraga. Selleks oleme spetsiaalselt toonud ka aeglasemaid, aga ka tunduvalt odavamaid laadijaid, mida nimetame poolkiireteks,“ kommenteerib teemat Sten Argos.
Poolkiired laadijad laevad autole 100 km läbisõiduks vajaliku elektrikoguse umbes 50 minutiga ja selle maksumus on 4,4 eurot. Sellistes tingimustes saab autot rahulikult laadida ka paar tundi ja on ilusti aega, et käia perega kinos ja/või sisseoste tegemas. Eestis on kõige populaarsem aga kiire laadimispunkt, millega 100 km laadimine maksab umbes 4,8 eurot ja võtab kuni 25 minutit aega.
Hetkel on teada, et auto aku laeb kõige kiiremini siis, kui selle laadimistase on 20% kuni 80% juures – neist piiridest väljaspool võib kuluda rohkem aega. Samuti sõltub aku täieliku või osalise laadimise aeg ka autost ja näiteks temperatuurist.
Kas kodus või mitte? Otsusta ise
Sten Argose hinnangul laetakse hetkel Eestis üle 80% autosid kodudes ja alla 20% avalikes kohtades. Elektriautode kasutamise eestvedaja riigis Norras on aga suhe juba kohati vastupidine ja see on ka mõistetav – ka laadimisvõrk on seal palju arenenum kui Baltikumis.
„Avalikud laadimiskohad ei ole üldjuhul mõeldud aku nullist täislaadimiseks. See on pigem võimalus saada endale sobivas mahus lisaelektrit, et sihtpunkti jõuda või igapäevaseid toimetusi teha. Lähima paari aasta jooksul jääb see põhimõte tõenäoliselt toimima. Samas ei tähenda see, et elektriauto kasutajal peab olema justkui sees pidev hirm, et kas ta ikka jõuab soovitud sihtkohta kohale – tänases Eestis ei ole see enam aktuaalne,“ muigab Sten.
Üldised orientiirid elektriauto huvilisele: keskmine linnasõitja, kes sõidab umbes 40–50 km päevas, peab arvestama paari laadimissessiooniga nädalas ning elektriauto pidev kasutaja harjub selle protsessi planeerimisega kiiresti.
Mida tähendab laadimissõlme paigaldus/kasutus?
Hetkel kehtib Eestis põhimõte, et kui avalikus laadimispunktis laed oma autot selleks, et jõuda oma autoga sihtpunkti, siis kodune laadimine on aku rahulikuks täislaadimiseks.
Laadimispunktide maksumus erineb oluliselt selle omaduste ja sihtotstarbe poolest. Tavaline kodune lahendus võib maksta umbes 1 500 eurot (orienteeruv hind on toodud 2020. aasta novembris). Avalikud kiired laadimispunktid võivad maksta ca 50 000 eurot, aga need ei ole muidugi mõeldud koduseks kasutamiseks. Äriklientidele aga saab valida täpselt neile sobiva lahenduse, lähtudes nii võimsusest kui ka hinnast ja kasutamistingimustest.
Tavalisest elektrivõrgust laadides võib auto laadimine võtta kuni 5 tundi, kui tegu on pisikese autoga, ja kuni 15 tundi, kui tegu on suure ja võimsa džiibiga. Enefit Volt pakub oma era- ja äriklientidele kogulahendust alates sobivate tehnoloogilise lahenduse valimisest kuni paigaldamiseni. Need lahendused võimaldavad kõiki elektriautosid ka kodus või tööl targalt laadida.
Vali keskkonnasõbralik auto, mis hoiab loodust
Elektriauto liisingu intress alates 1.45%+6 kuu Euribor