SEB: Detsembri kulutuste statistika näitab, et koduspüsimise üleskutsesse suhtuti mõõduka kuulekusega
SEB tarbijakäitumise analüüs näitas, et Eestisse jõudsid jõulud küll kohale, kuid olid märkimisväärselt vaiksemad: inimesed jäid kodudesse ja kingiralli võttis hoo maha. Tavapärast liiguvad detsembris kulutused võrreldes novembriga enamus kaubagruppides üles. Nii kasvasid ka tänavu toidupoodides kulutused 20%, olles aga mõne protsendipunkti isegi kiirem kui mullu.
SEB tarbijakäitumise analüüs näitas, et Eestisse jõudsid jõulud küll kohale, kuid olid märkimisväärselt vaiksemad: inimesed jäid kodudesse ja kingiralli võttis hoo maha. Tavapärast liiguvad detsembris kulutused võrreldes novembriga enamus kaubagruppides üles. Nii kasvasid ka tänavu toidupoodides kulutused 20%, olles aga mõne protsendipunkti isegi kiirem kui mullu. Aasta tagasi nähtud kuine 41% kasv elektroonikapoodide kasv pidurdus tänavu aga 27%-le. Ka kaubamajades nähtav detsembrikäibe hoogustumine oli pisut raugem. Oluliselt on kahanenud kulutused väljas söömisele ja meelelahutusele, samuti aga transporditeenustele, mis viitab sellele, et inimesed veetsid pühadeperioodi pigem rahulikult kodus.
„Kui paljudes mainitud valdkondades esines 2019. aasta detsembris jõuludele iseloomulik korralik tõus, siis äsja möödunud jõulud erinevad selle poolest, et tavapärased hoogsad jõulukulutused olid mõnevõrra tagasihoidlikumad ja pigem oli detsembris näha isegi hoiuste jääkide kasvamist. Pühadeperioodile iseloomulikud kulutused väljas söömisele ja meelelahutusele, mis eelmisel aastatel kasvasid kuuga 5 protsendini, näitasid tänavu hoopis kümnendiku võrra vähenemist. Võrreldes eelmise detsembriga olid need aga lausa kolmandiku võrra madalamad. Kõige järsem oli mõistagi kukkumine Ida-Virumaal, kus meie kaarditerminalide käive toitlustusasutuses kukkunus üle 40%,“ iseloomustab möödunud aastalõpu kulutusi SEB Balti kliendianalüüsi ja andmeteaduse juht Lennart Kitt.
Siiski on olukord Eestis mõnevõrra mõõdukam kui teistes Balti riikides, kus kukkumised mõnes sektoris olid paarkümmend protsenti suuremad kui Eesti keskmised.
Olulist tõusu võrreldes eelmise aastaga näitasid e-kaubanduse numbrid restoranide ja baaride valdkonnas. Novembris näitasid kasvunumbrid aasta varasematega võrreldes rohkem kui 130% ja detsembris juba 150% tõusu. Kui jätta välja reisimisega seotud valdkonnad, siis on e-kaubandus ja e-teenused eelmise aasta tulemusena kasvanud väga kiires tempos (vähemalt 30% ulatuses), säilitades kõrgeid mahtusid ka rahulikumal suveperioodil.
„Möödunud pühade periood sai loogiliseks lõpetuseks kogu koroona-aastale, mida iseloomustas väiksem mobiilsus ja inimeste kodusus, mille tõttu on kulutused pidurdunud või kukkunud pea kõikides valdkondades. Paralleelselt sellega näeme säästude mahu tõusu, mis on ilmselt valmis pääsema tarbimisse siis, kui tulevad esimesed kindlust süstivad uudised vaktsineerimise valdkonnast,“ lisas Lennart Kitt.
Lisainfo:
Julia Piilmann
kommunikatsioonijuht
turunduse ja kommunikatsiooni divisjon
SEB Pank
telefon +372 665 5340
GSM +372 5124 808
aadress Tornimäe 2, 15010 Tallinn
e-post julia.piilmann@seb.ee