Uuring: internetimüük ei ole Eesti väikeettevõtete seas märgatavalt kasvanud
Eesti väike- ja keskmise suurusega ettevõtete (VKE) teenuste ja toodete müük interneti vahendusel on viimastel aastatel kasvanud tagasihoidlikult. Detsembris SEB korraldatud Baltic Business Outlooki (BBO) uuringu põhjal kasutab 49% VKE-dest internetti müügikanalina või kavatseb seda teha – kahe aasta eest oli see näitaja 46%.
- Leedus ja Lätis on internetimüügi kasv viimastel aastatel olnud kiirem
- Digitaliseerimist peab oluliseks alla poole Eesti VKE-dest
Eesti väike- ja keskmise suurusega ettevõtete (VKE) teenuste ja toodete müük interneti vahendusel on viimastel aastatel kasvanud tagasihoidlikult. Detsembris SEB korraldatud Baltic Business Outlooki (BBO) uuringu põhjal kasutab 49% VKE-dest internetti müügikanalina või kavatseb seda teha – kahe aasta eest oli see näitaja 46%.
„Võrreldes kahe aasta taguse uuringuga on netikaubanduse populaarsus kasvanud oodatust vähem – näiteks juba internetis müüvate VKE-de osakaal on kasvanud vaid neli protsendipunkti, 29 protsendile. Võimalik, et praegune COVID-19 teine laine teeb VKE-de suhtumises korrektiive, kuna kaubandustegevuse piiramisel aitab internetimüük käivet vähemalt mingil määral säilitada,“ ütles SEB Panga VKE-de segmendijuht Tatjana Vakulenko.
Internetimüügi aktiivsuselt on Leedu VKE-d Eestiga täpselt samal tasemel. Lätis tegeleb internetimüügiga või kavatseb seda teha 39 protsenti VKE-dest, millega naabrite näitajale jäädakse kümne protsendipunktiga alla. Kusjuures Eestis on juurdekasv olnud teistest Balti riikidest väiksem. „Eestis oli internetimüügi osakaal mõne aasta eest kõrgem kui naabrite juures, nii et väiksemat kasvutempot võib sellega seletada,“ lisas Vakulenko.
Internetis on majutus-toitlustus ja kaubandus
Suurematest sektoritest on majutus ja toitlustus kõige aktiivsem teenuste ja toodete internetis pakkuja – seda teeb 57 protsenti vastanutest –, millele järgneb kaubandus 47 protsendiga. „Üllatavalt väike on netimüügi osa põllumajanduses (14%), mida võib seletada sektori ettevõtete keskendumisega äriklientidele, kuid oma toodangut lõpptarbijatele müüvad põllumajandustootjad peaksid kindlasti mõtlema e-lahendustele,“ kommenteeris Vakulenko.
Internetimüük annab seda harrastavate VKE-de käibest valdavalt alla 10 protsendi – seda 36 protsendi vastanute kinnitusel. Käive jääb 10–30 protsendi vahemikku 26 protsendil vastanutest, kuid pea sama palju, 22 protsenti, teeb interneti kaudu 71–100 protsenti käibest.
Digitaliseerimist peab oluliseks 48 protsenti VKE-dest, kui kolme aasta eest oli see näitaja kõrgem, 55 protsenti. Digitaliseerimist peab kõige tähtsamaks kaubandussektor (53% sektori VKE-dest), millele järgnevad tööstus (50%) ning transport ja logistika (47%). Valdavalt on eesmärk digitaliseerida müüki (43%), millele järgnevad haldusprotsesside (35%) ning tootmisprotsesside automatiseerimine (22%).
SEB uuring toimus detsembris 2020. Kokku vastas Balti riikides 3071 ettevõtet, neist Eestis 1030. Küsitluses osalenud ettevõtetest oli 86 protsendis kuni 10 töötajat.
Lisainfo:
Evelin Allas
kommunikatsioonijuht
SEB
telefon +372 665 5649
mobiil +372 511 1718
aadress Tornimäe 2, 15010 Tallinn
e-post evelin.allas@seb.ee