SEB uuring: internetis ostlemisel tunneb turvalisuse pärast muret napilt kolmandik Eesti elanikest
Inimesi motiveerib internetis ostlema nii mugavus, ajasääst kui ka paremad hinnad ja suurem kaupade valik, näitas kolmes Balti riigis sel sügisel läbi viidud e-kaubanduse uuring. Ent vaid napilt kolmandik leiab, et tunneb internetis ostlemisel ohutuse pärast muret.
Turvalisuse küsimuses jaotub Eesti elanikkond enam-vähem kolmeks. Ligi kolmandik (35%) märkis, et ei tunne e-ostlemisel turvalisuse pärast muret. Teine kolmandik (33%) ei osanud selget seisukohta võtta ehk ei ole internetis ostlemisel ohutust pigem küsimuse alla seadnud. Vaid 30% vastajatest leidis, et on internetis maksete tegemisel turvalisuse pärast mures või väga mures.
„Pettuste juhtumeid menetledes kumab sageli läbi see, et andmeid edastatakse väga kergekäeliselt ning see teeb murelikuks,“ leiab SEB pettuste ennetamise osakonna turbejuht Kätlin Kukk. „Meie turvalisuse tunnetus tänapäeva ühiskonnas on siiski madal ja ohtu pigem ei kardeta. Miskipärast on inimestel internetikeskkonna vastu väga suur usaldus,“ lisab ta.
Levinud on maksmine krediit- või deebetkaardiga
Uuringu järgi eelistab 70% maksta veebipoodides krediit- või deebetkaardiga ehk on valmis sisestama e-poe lehele oma kaardiandmed. „Isegi kui e-poed kontrollivad oma turvameetmeid, on andmelekete risk alati võimalik. Riskide minimeerimiseks on võimalik tekitada internetis ostlemiseks eraldi konto ja kaart, kus ei hoita suuremas summas vahendeid. Samuti on mõistlik kasutada kaardi võimalikke funktsioone, et vältida selle kuritarvitamist omaniku teadmata: näiteks võib ajutiselt keelata internetitehingute võimaluse ning aktiveerida taas ainult ostu sooritamiseks. Samuti, kaardiandmete mittesalvestamine ehk iga kord uuesti sisestamine on üks tõhus viis, kuidas vähendada pettustesse sattumise riski,“ selgitab Kukk.
E-poodi luuakse konto eelkõige soodustuse saamiseks
Enamus Eesti elanikest märgib, et on nõus e-poodi konto looma selleks, et saada spetsiaalseid püsikliendi pakkumisi (69%) või näiteks allahindlust esimeselt ostult (61%). Üle poole (54%) vastajatest on valmis konto looma lojaalsuspunktide kogumiseks. Harvem luuakse konto selleks, et saada informatsiooni tulevastest kampaaniatest või uudiskirju. Ligi neljandik Eesti elanikest hindab konto loomise puhul võimalust teostada makse järgmisel korral samas e-poes kiiremini.
„Konto loomise puhul e-poodi ei saa unustada turvalise ja unikaalse parooli vajalikkust. Kui kasutatakse sama parooli paljudes keskkondades, võib see tekitada olukorra, kus see lekib mõne ebaturvalise keskkonna kaudu kurjategijategijatele ja ka teised kontod võivad seeläbi pihta saada. Konto loomisel tuleks isiklikku infot jagada vaid nii palju kui vajalik, ent nii vähe kui võimalik,“ lisab Kukk.
SEB e-kaubanduse uuring toimus 2024. aasta sügisel koostöös uuringufirmaga Norstat. Uuringus osales 1000 Eestis, Lätis ja Leedus elavat inimest vanuses 18-74 aastat.
Lisainfo:
Anna-Leena Rämson
Kommunikatsiooni praktikant
SEB Pank
Tornimäe 2, 15010 Tallinn
anna-leena.ramson@seb.ee
www.seb.ee