E-kaubandus: mida oodata ostjatelt ja millega võiksid ettevõtjad arvestada 2022. aastal
Viimastel aastatel, eriti ülemaailmse pandeemia taustal, on e-kaubandus muutunud rahvusvaheliste ja kohalike ettevõtete ning ostjate igapäevaelu lahutamatuks osaks. Ülemaailmne veebikaubandus kasvab tänavu prognooside kohaselt enam kui viiendiku võrra, ületades 5,5 triljoni dollari piiri.
„E-kaubandus jätkab kiiret kasvu ka Eestis, kus üha rohkem inimesi maksab kaardiga ja sooritab oste internetis. Erinevate digitaalsete makselahenduste kasutamise mahu kasv on võrreldes 2020. aastaga meie andmetel 18% ja näiteks 2021. aasta aprill kaks aastat varasemaga kasvanud 59%,“ ütleb SEB jaepanganduse valdkonna juht Ainar Leppänen.
Konkurents ja partnerlus suurenevad
Tavakaubanduse jaoks on praegune olukord mõnevõrra nukker: kauplejad kurdavad, et COVID-19 pandeemia on vähendanud külastust tavapoodides ning tõenäoliselt ei taastu see pandeemiaeelsele tasemele. Ettevõtjad nõustuvad, et ostlejate harjumused on oluliselt muutunud: ostlemine on ette planeeritud, poekülastused on harvemad, samuti on vähenenud harjumus supermarketites käia, sest elanikud on harjunud töötama ja oma igapäevaasju korraldama distantsilt, sealhulgas ka ostlema kodust lahkumata läbi interneti.
Seetõttu on sel aastal oodata e-poodide olulist laienemist ning tavakaubanduse järjest suuremat liikumist online kanalitesse. „Jälgides olukorda Eestis ja teistes maailma riikides, kaubandusäri kiirenevat migratsiooni tavapoodidest digipoodidesse, võib põhjusega eeldada, et osa jaekaubandusetegijatest, kes endiselt veebiruumi eiravad, suunduvad lähitulevikus siiski digitaalsesse maailma,“ ütleb Leppänen.
See kõik ei pruugi tähendada ainult e-kaubanduse platvormide arvu kasvu. „Ettevõtjad teavad hästi, et sageli on palju tõhusam ja vähem riskantne lahendus teha koostööd turul väljakujunenud tegijatega ja luua partnerlus. See on üks võimalus, mis võib e-poel aidata oluliselt laiendada pakutavate toodete valikut, teisalt võimaldab see kauplejatel vältida oma platvormi loomise kulusid ning jõuda kiiresti suure hulga tarbijateni,“ toob välja SEB ärijuht Karl Oskar Haak. Seega on tõenäoline, et lähitulevikus hakkavad jaemüüjad, tootjad ja e-äri platvormid üha enam koostööd tegema.
Teenused ja tugi tarbijatele
E-kaubanduse üks olulisemaid eeliseid tavapoe külastamise ees on võimalus osta kaupu ja teenuseid endale sobival ajal ja sobivas kohas. Samas tähendab see ka seda, et ostjate jaoks muutub üha olulisemaks abi ja teeninduse saamine samuti igal ajal.
„Tarbijate suhtlemisharjumused ja -eelistused varieeruvad ning e-kaubandusega tegelevad ettevõtted vajavad erinevaid teenusevõimalusi alates kõnekeskustest ja e-kirjadest kuni suhtlusvõrgustikes kiire reageerimiseni. Lähitulevikus peavad kaupmehed täiustama ja laiendama klientide teenindamise kanaleid, suurendama teenuste paindlikkust ning arendama ja juurutama uusi suhtlus- ja teenindusviise,“ toob Haak välja.
Teine oluline valdkond, millele e-kaubanduse ettevõtted peavad konkurentsi kasvades keskenduma, on kaupade tarnimine ja tagastamine. „Viimastel aastatel on eriti kiired arengud toimunud sellistes valdkondades nagu kaupade kohaletoimetamise automatiseerimine ja kohaletoimetamine robotite ja droonidega, kuigi eksperdid tunnistavad, et see teenus on meil ja ka mujal riikides alles lapsekingades. Märksa tõenäolisem on, et lähiajal otsivad ettevõtjad võimalusi, kuidas kaup veelgi kiiremini kohale toimetada, ideaalis samal päeval. Ülemaailmselt läbi viidud uuringute kohaselt on ülioluline ka võimalus ostetud kaupu lihtsalt tagastada ja ümber vahetada ning see protsess on teine valdkond, millele e-äri lähitulevikus tõenäoliselt keskendub. Lisaks tuleb arvestada trendiga, et kliendi ootuse kohaselt on viimased toimingud tema jaoks ka tasuta“ lisab Haak.
Uuemaid trende e-kaubanduses saab kuulata juba 17. märtsil toimuval e-kaubanduse foorumil, mida korraldab e-Kaubanduse Liit koostöös SEB pangaga.
Lisainfo:
Maarja Kalamas
kommunikatsioonijuht
SEB Pank
mobiil +372 5304 5743
aadress Tornimäe 2, 15010 Tallinn
e-post maarja.kalamas@seb.ee