Klaaskuristikul seistes tasub hoida kontsad maas ja pea püsti. Miks valitakse naisi tippjuhtideks kriiside ajal?
Õnnitlused, oled end tõestanud ja saabunud on päev, kui alustad uues, huvitavas ja vastutusrikkas juhirollis. Kui sa oled naine, siis on üsna tõenäoline, et peale edukat klaaslae purustamist, astud ootusärevalt edasi ja avastad kiiresti, et oled sattunud hoopis klaasist kuristiku äärele (inglise keeles glass cliff phenomenon). Seda võin kinnitada ka väga isiklike kogemuste põhjal.
Ütled kriis, mõtled naine
Juba enne covid-19 pandeemiat olid mitmed teadlased uurinud seda, miks valitakse naisi keskmiselt rohkem tippjuhtideks just ajal, mil ettevõte või organisatsioon seisab kriitiliste otsuste ees ning vajab probleemidega toimetulemiseks olulist muutust. Teadlased on välja toonud, et kriisiolukordade lahendamisel väärtustatakse eelkõige omadusi, mis on iseloomulikumad naistele: koostöö, empaatia, inimeste märkamine, väärtustamine ja innustamine. Kriisis otsitakse olulist muutust, seega tundub loogiline, et üheks lahenduseks on tuua sisse hoopis teistsugune juht. Ajal, mil juhtivatel kohtadel on siiski veel suurel määral mehed (McKinsey&Company 2023. aasta uurimise kohaselt on iga 100 mehe kohta keskmiselt 87 naist juhipositsioonidel), on selleks teistsuguseks juhiks sageli naine. Covid-19 pandeemia järgselt on samuti avaldatud mitmeid arvamusi ja uuringuid, kus toodi välja, et riigid, mida juhtisid naised, tulid keskmiselt paremini ja otsustavamalt toime pandeemiast tekkinud kriisi ja pingetega.1
Samas toovad keerulised olukorrad kaasa ka suurema tõenäosuse, et lihtsat ja kiiret lahendust ei pruugi olla. Seega tekibki situatsioon, kus uus juht tegelikult seisab silmitsi vaid halbade valikutega. Ja kõik ebapopulaarsed otsused ja valikud seotakse automaatselt juhi ning tema omadustega, naiste vaates kahjuks pea alati ka sooga laiemalt – seda iseloomustabki klaaskuristiku termin. Kas tuleb tänasest Eesti majandus- ja poliitikamaastikult tuttav ette?
Rasked olukorrad õpetavad ja kasvatavad enesekindlust
Tegelikult mulle meeldib mõelda optimistlikumalt. Olen enda karjääri jooksul pidanud lahendama mitmeid keerulisi projekte ja toimima panema katki tehtud organisatsioone. Tunnistan, et olen olnud ka see nõndanimetatud „vajalik muutus“ – naisjuht klaasist järsaku äärel. Ma ei ole kindlasti alati olnud 100% rahul tulemusega, aga olen igast olukorrast leidnud õppimismomendi, kuidas klaaskuristiku äärel edukalt toimetada.
Minu esimene õppetund on see, et pead juhina panustama 110% ja uskuma lahenduse võimalikkusesse ka siis, kui kõik sinu ümber hakkavad olukorda maha kandma. See nõuab väga suurt pühendumist, pea alati enda ego alla surumist ja kohati ennastohverdavat panust. Tegelikult ei ole olemas lahendamatuid olukordi, lihtsalt lahendus ei pruugi alati kõigile samaväärselt meeldida. Oluline on meeles pidada, et erimeelsus ei peegelda kuidagi sinu vilumust juhina, vaid see on loomulik osa muutuste protsessist.
Teine ja pea sama oluline on end ümbritseda inimestega, kes sinusse usuvad ja keda sina usaldad – vajadusel lükkavad nad sind äärele lähemale, kuid õigel hetkel haaravad kleidiäärest kinni ja tõmbavad tagasi turvalisemale pinnale. Mul on alati väga hea meel, kui näen, et peale minu edasiliikumist võtavad just need samad inimesed juhtrollid enda kätte ja asuvad tegudele. Tark on end ümbritseda inimestega, kes on sinust mingis teemas pädevamad ning sul on juhina läbi selle võimalik midagi uut endas arendada, lisaks mõnda uut vaatekohta tundma õppida.
Minu kõige suurem õppetund on aga see, et iga keeruline situatsioon annab tegelikult juurde paraja annuse enesekindlust ja enese väärtustamist. Ma olen saanud aru, et ma ei pea alati teadma kõiki õigeid vastuseid (kuigi tubli tüdruk minu sees seda tahaks), küll aga peab olema julgust proovida uusi lahendusi ning sealjuures on mul meestega võrdne õigus vahel ka eksida (ja seda ka tunnistada). Ja sellel pole mitte mingit seost minu sooga. Päeva lõpuks on see kompliment, kui kriitilises olukorras oled esimene, kelle võimetesse usutakse lahenduse leidmisel.
[1] Centre for Economic Policy Research ja World Economic Forum avaldatud analüüs 194 riigi põhjal
Monika Kallas-Anton
juhatuse liige, Kliendiriski juhtimise ja turbe valdkonna juht