Kuidas teha kindlaks, millal võib veebis ostlemine olla ebaturvaline?
Eelseisvad aasta suurimad pühad toovad kaasa ostude kasvu. SEB hinnangul kasvab internetis ostlemine ja kaardimaksete arv novembris ning detsembris võrreldes ülejäänud aastaga keskmiselt isegi kuni 35%. Samal ajal sagenevad juhtumid, mil kliendid usaldavad pettureid ja ostavad kaupa fiktiivsetest e-poodidest. Kuidas teha kindlaks, millal võib veebis ostlemine olla ebaturvaline?
SEB Panga juhatuse liikme ja jaepanganduse valdkonna juhi Ainar Leppäneni sõnul saavutas pühade-eelne ostude arv esimese haripunkti novembri teisel nädala ja järgmine pikem tipp on tavapäraselt detsembri keskpaigas, kus võrreldes tavapärasega tehakse 35% enam makseid.
„Viimastel aastatel hoo sisse saanud ja koroonakriisi ajal haripunkti jõudnud e-poodide populaarsus ning ühiskonna kiiresti muutuvad harjumused on põhjuseks, miks järjest rohkem ostjaid eelistavad tavalisele poodlemisele veebikaubamajasid. Lisaks mugavusele on e-poest ostes ka võimalused ja valik oluliselt laiem. Paraku on see mugav ka kelmidele, kes loovad fiktiivseid e-poode ja üritavad ostjate raha välja petta,“ ütles Leppänen.
SEB Turbekeskuse turbejuht Kätlin Kukk annab nõu, kuidas teha kindlaks, kas e-pood on usaldusväärne ja ostlemiseks turvaline. Kõigepealt tuleks kriitiliselt hinnata selles poes pakutavate kaupade hindu või kehtivaid allahindlusi.
„Väga sageli on petturite loodud e-poodides juba kaupade esialgsed hinnad oluliselt madalamad kui sama või sarnase kauba hinnad mujal. Sellised poed pakuvad sageli ka eriti suuri allahindlusi, samuti märgitakse, et eksklusiivsed pakkumised on lühiajalised. Sellega tahetakse öelda, et saate osta väga soodsalt kohe praegu, sest hiljem sellist võimalust enam ei ole. Kahjude vältimiseks oleks mõistlik võrrelda hindu erinevates poodides – kui mujal sama madalaid hindu ei ole, peaks juba ainuüksi see fakt kahtlusi äratama,” rääkis Kukk.
E-poe usaldusväärsust aitaks tõestada ka teiste ostjate tagasiside nende ostukogemusele. Sellist tagasisidet tasub otsida erinevatest allikatest, et tekiks võimalikult objektiivne pilt.
Kindlasti on turvalisem osta ka ammu tuntud, pikemat aega tegutsevatest e-poodidest. Kuid mõnikord püüavad kavalad petturid kopeerida tuntud e-poodide veebilehti, et kasutada võõraid, ent turul juba kinnistunud nimetusi.
„Seetõttu on e-poode külastades oluline kontrollida nende tehnilisi andmeid, sealhulgas veebipoe aadressi - brauseris genereeritav link peaks olema ilma vigade või kahtlaste märkide ja sümboliteta. Samuti tuleks veenduda, et link algaks täheühendiga https://, mis näitab, et kaupleja hoolitseb ostja andmete turvalisuse eest. Lõpuks tasub kontrollida, kas kaupleja kuvab e-poe lehel ka oma kontakte ja kas need on õiged, et temaga saaks vajadusel otse ühendust võtta,” lisas Kukk.
Kuke sõnul on pühade-eelsel ajal, kui tellitakse ja saadetakse palju pakke, petturite seas samuti levinud e-kirjad ja SMS-id postiteenust pakkuvate ettevõtete nimel. Tegu on õngituskirjadega, mille abil püütakse ohvritelt saada erinevaid andmeid või panna neid teostama makseid. Sellised teated sisaldavad alati klikitavat linki, millele palutakse vajutada. Oluline on suhtuda kahtlastesse teadetesse kriitiliselt ja varuda aega, et süveneda nende sisusse.
Oma teadmisi finantspettustest saab kontrollida SEB küberkaitse testiga.
Lisainfo:
Maarja Kalamas
kommunikatsioonijuht
SEB Pank
mobiil +372 5304 5743
aadress Tornimäe 2, 15010 Tallinn
e-post maarja.kalamas@seb.ee