Balti suurettevõtetest huvitub 15 protsenti Aasiast ja Aafrikast
Suured Baltimaade ettevõtted on optimistlikud – SEB panga läbi viidud uuringu kohaselt prognoosib 63 protsenti enam kui 150 Eesti, Läti ja Leedu ettevõtte juhtidest tänavu müügikasvu ning neist 21 protsendi ootuste kohaselt peaks kasv suurenema enam kui 10 protsendi võrra. Plaanide elluviimiseks kavatsevad suurettevõtted suurendada eksporti Euroopa Liitu (EL) ja Põhjamaadesse. Pärast Vene turu sulgumist on nimetatud suunad 77 protsendi vastanute arvates esimene valik. Ettevõtetel on ka oluliselt eksootilisemaid plaane, kuid praegusel hetkel on need killustunud. SEB panga korraldatud Balti suurettevõtete ärifoorumi (Baltic Business Summit) raames läbi viidud küsitluse põhjal huvitub umbes 10 protsenti suurettevõtetest Aasiast ja umbes 5 protsenti Aafrikast.
SEB Panga ettevõtete panganduse valdkonna juhi Indrek Julge sõnul ei istu ettevõtted vaatamata praegu langevatele ekspordinäitajatele niisama käed rüpes. „Suurettevõtted ei saa pelgalt loota sisetarbimise kasvule ning seetõttu on ülesandeks ekspordi laiendamine. Eelkõige valivad ettevõtted kõige tõhusamaid lahendusi, suunates ekspordi turgudele, mida nad kõige paremini tunnevad ja kus neil on enim kontakte ning kus majanduskeskkond soodustab äri ajamist. Samas ei peaks ettevõtted oma arengus piirduma vaid lähipiirkondadega – kaugemad turud vajavad küll rohkem investeeringuid ja aega, ent suurettevõtted mõistavad, et need võivad tegevusele uut hoogu anda,“ ütles Julge.
SEB küsitluse tulemuste kohaselt seostavad kolme riigi suurettevõtted oma arengut enamjaolt EL-i riikidega (51 protsenti), sealhulgas Balti riikide (16 protsenti) ja Põhjamaadega (26 protsenti). Samas on SRÜ riikide atraktiivsus ettevõtjate sõnul oluliselt vähenenud – vaid kuus protsenti küsitletud ettevõtetest näeb seal ekspordivõimalusi.
„Suurettevõtted, keda SEB Balti pangad on nõustanud, ei lükka isegi keerulisemates majanduslikes ja geopoliitilistes oludes oma arenguplaane edasi. Ettevõtjate endi sõnul on lähimal perioodil nende tegevuse keskmes innovatsioon, tõhususe suurendamine ja uutele turgudele laienemine. Säärased müügikasvuga seotud prioriteedid ja plaanid lubavad uskuda, et ettevõtted investeerivad ning ei lükka oma erinevaid investeerimisprojekte kaugemasse tulevikku,“ sõnab Julge.
Uuringus osalenud Baltimaade suurettevõtete juhtidest eeldab 42 protsenti, et sel aastal suureneb nende müügikasv kuni 10 protsenti ja 21 protsenti planeerivad enam kui 10-protsendist kasvu. Sarnane osakaal, st 22 protsenti, plaanib säilitada praegust läbimüügi taset.
Baltimaade suurettevõtete uuring viidi läbi SEB Panga iga-aastase äriklientide ürituse Balti ettevõtete äritippkohtumise ajal, mis toimus Vilniuses 26. märtsil. Kutsutute hulgas olid suurte Leedu, Läti ja Eesti ettevõtete juhid ja omanikud, keda SEB Balticu pangad nõustavad. Sel aastal oli üritusel enam kui 150 osalejat.
Lisainfo:
Evelin Allas
kommunikatsioonijuht
turunduse ja kommunikatsiooni divisjon
SEB
telefon +372 665 5649
mobiil +372 511 1718
aadress Tornimäe 2, 15010 Tallinn
e-post evelin.allas@seb.ee
www.seb.ee