SEB: Eesti e-kaubandus on eriolukorra ajal läbi teinud tiigrihüppe, mis annab lootust kaubanduses uue normaalsuse saavutamisele
SEB andmed näitavad, et eriolukorra ajal veebis sooritatud ostumahud on tugevalt kasvanud, saavutades mitmetes toodete ja teenuste valdkondades mitmekordse kasvu. Suurenenud on nii ostumahud (18%), tehingute arvud (12%) kui ka unikaalsete ostlejate arvud (10%). E-kaubanduse kasvu peamine eestvedaja oli pangalingiga maksmine.
„Eestis on üks suurimaid valdkondi, kus veebis kaardioste sooritatakse, reisimisega seotud harud, nagu majutus ning lennupiletite ja reisipakettide ost. Sellest lähtuvalt on ka loogiline, et turismivaldkonna käivete ligi 90-protsendiline langus viis märtsi lõpus veebiostude mahu kahanemiseni – mullusega võrreldes koguni kümnendiku võrra. Tänaseks on reisivaldkonna madalseisust hoolimata selle makseviisi mahud mulluse taseme ületanud,“ kirjeldas e-kaubanduses toimunut SEB Balti kliendianalüüsi ja andmeteaduse juht Lennart Kitt.
„E-kaubanduse mahtu taastumise taga on turismiga mitteseotud kaubandusharud. Nii näiteks võib võrrelda käibeid aasta taguse perioodiga – riide- ja elektroonikakaupade soetamine veebis tehtavate kaardimaksete abil suurenes kolmandiku ja toidupoodidest tellimine poole võrra. Samas on valmistoidu tellimine suurenenud kahe- ja kodukaupade soetamine kolmekordseks,“ lisas Kitt.
Panga andmed näitavad, et e-kaubanduse tõus sai alguse juba märtsi lõpust. Alates aprilli teisest poolest on tarbijate seas valitsenud juba tugevam optimism, mis viis aprilli viimase nädalaga lausa 30-protsendilise tarbimismahu tõusuni. Ilmselt käis see kindluse kasv kaasas valitsuse plaanide avalikustamisega eriolukorra lõpetamise teemal. Erinevalt veebist tehtavatest kaardiostudest, mille mahud olid muutlikud, on pangalingiga sooritatud ostud järjepidevalt kasvanud. Pigem kohaliku iseloomuga pangalingi teenuse mahud on võrreldes mullusega eriti suurel kiirusel kasvanud pärast lihavõtteid, mil taastuma hakanud tarbimisjulgus tõi mullusega võrreldes 70-protsendilise mahukasvu.
„Pangalingiga sooritatud veebitehingutest näeme, et paljud Eesti tarbijad on kolinud veebikeskkonda need ostud, mida nad olid seni harjunud poodides kohapeal tegema. Et eriolukorra ajal on lisaks veebiostude mahule ja sagedusele ka vähemalt korra kuus e-ostlejate arv pea kümnendiku võrra suurenenud, annab see lootust, et ühe positiivse õppetunnina võtame eriolukorrast kaasa selgeks õpitud e-ostlemise ja e-müümise kogemuse,“ võttis teema kokku Lennart Kitt.
Lisainfo:
Julia Piilmann
kommunikatsioonijuht
turunduse ja kommunikatsiooni divisjon
SEB Pank
telefon +372 665 5340
GSM +372 5124 808
aadress Tornimäe 2, 15010 Tallinn
e-post julia.piilmann@seb.ee