Tarbijakäitumise põhitrendid augustis: vähenenud sularahakasutus, kasvanud käive toitlustuses, turismivaldkonna langus püsib sama
SEB augusti tarbijakäitumise analüüs tõi välja, et Eesti inimeste tarbimine jõudis suve lõpus eelmise aastaga võrreldes samale tasemele. Turismi- ja meelelahutussektor näitab endiselt langust (vastavalt 40% ja 7% ulatuses), sisustuse, toitlustuse, terviseteenuste, rõivapoodide ja elektroonikamüüjate käibed aga näitasid häid kasvunumbreid.
„Oma andmetest näeme, et Eesti inimesed käivad endiselt hea meelega väljas ja suve lõpus ei olnud kodus püsimise trend enam aktuaalne. Veelgi on kasvanud eestimaalaste kulutused meelelahutuse valdkonnas, millel jääb vaid alla 10%, et saavutada eelmise aasta tase. Turismilangus aga püsib endiselt 40%, mis ei ole juba mitu kuud ei kasvanud ega langenud. Ilmselt on viimaste kuudega turismivaldkonnas saavutatud maksimum, millest inimesed ei julge rohkem tarbida või reisida, ning osa meie ühiskonnast on otsustanud koroonapandeemia ajal kasutada lendamist/turismiteenuseid erilise ettevaatlikkusega,“ võttis augusti andmeid kokku SEB Balti kliendianalüüsi ja andmeteaduse juht Lennart Kitt.
Vähenenud huvi reisimise vastu kinnitavad ka SEB andmed, mille järgi on eestlaste kulutused kõikides välisriikides pigem vähenenud. Vähem on langenud aga Eestlaste kulutused Soomes, Lätis ja Leedus.
„Lisaks vähesele reisimisele püsib ka Eesti tarbijate vähenenud sularaja kasutamise trend. Eriolukorra ajal inimeste kiire valmidus rohkem kasutama oma igapäevatoimingutes just kaardimakseid leiab endiselt aset ning SEB klientidest kasutatakse sularaha endiselt 10% vähem. Sellega koos püsivad tugevad ka e-ostude numbrid mis justkui tõestavad, et varakevadel toimunud sunnitud üleminek digitaalsetele teenustele on paljude jaoks olnud positiivne kogemus ja tol ajal omandatud harjumused jäävad vähemalt mingil osal elanikkonnast püsima,“ lisas Lennart Kitt.
Veel märtsis näitas eestimaalaste sularahakasutus 25% langust, aprilli pensionipäevadel välja võetud sularaha maht vähenes lausa 30% ja tehingute maht üle 40% võrra. Mais hakkas sularahakasutus järk-järgult uuesti kasvama, kuid jäi viimastel kuudel võrreldes eelmise aastaga 10% väiksemal tasemel püsima.
Alates märtsi keskpaigast on SEB analüüsinud Eesti elanike finants- ja maksekäitumise muutusi eriolukorra kestel ja sellele järgnenud ajal. Põhiliste sõnumitega tarbijakäitumise teemal on võimalik tutvuda panga kodulehel alates 26. märtsist avaldatud uudistes.
Lisainfo:
Julia Piilmann
kommunikatsioonijuht
turunduse ja kommunikatsiooni divisjon
SEB Pank
telefon +372 665 5340
GSM +372 5124 808
aadress Tornimäe 2, 15010 Tallinn
e-post julia.piilmann@seb.ee