September tõi kaasa tarbimise jahenemise
Kui augusti andmeid vaadates sai SEB eraklientide kaardimaksete statistika põhjal rääkida taastumise märkidest, siis septembri trendid muutusid. Eraklientide kaardikasutuse mahud on sügise alguses kukkunud aasta tagustest näitajatest madalamale ning kui liita erakliendi andmete juurde ka äriklientide kaardikasutamise statistika, ulatub kukkumine aastate võrdluses ligi 3 protsendini.
„Kui suvekuud süstisid tarbijatesse ostuoptimismi, siis september koos viiruse teise lainega on toonud tagasi tarbimisettevaatlikkuse. Võrreldes suvega näitasid kukkumist väljas söömise valdkond, transpordivaldkond on endiselt ligi 10% languses ning ka turismivaldkonna seis on endiselt nukker – vahepeal pisut kosunud kulutused näitasid taas üle 60-protsendilist kukkumist. Kusjuures sügise saabumisega on pihta saanud ka sise- ja lähiturism. Näiteks ainult septembrikuuga, kuhu jäi ka nn «Balti reisimulli» lõhkemine, vähenesid eestlaste kulutused Lätis ligi 60% ning lõunanaabrid tarbisid meie juures 40% vähem kui veel kuu aega varem,“ kommenteeris septembri tulemusi SEB Balti kliendianalüüsi ja andmeteaduse juht Lennart Kitt.
Toidu- ja supermarketite käibed ning kevadet ja suve ilmestanud kodukaupade kõrged kasvunumbrid said mõõduka jätku ka septembris, kui võrreldes möödunud aasta sügisega täheldati kuni 7% kasvu. Septembris on hakanud kukkuma eestimaalaste kulutused väljas söömisele: kui suvekuudel olid antud valdkonna kulutused eelmise aasta numbritest isegi veidi suuremad, siis septembris näeme mullusega võrreldes 7 protsendist vähenemist. Vanusegruppide lõikes paistavad kõige ettevaatlikumad olevat inimesed vanuses 36 kuni 50 aastat, kelle puhul on tarbimine aastate võrdluses vähenenud rohkem kui 4%. Soolise võrdluse poolest on meeste tarbimine naiste omast rohkem kukkunud ja on keskmiselt 4% naiste omast ettevaatlikum.
Septembri tarbijakäitumise analüüs on valminud SEB kliendibaasi andmete põhjal ja käsitleb isikustamata kujul nii era kui ka äriklientide käitumist. Alates märtsi keskpaigast on SEB analüüsinud Eesti elanike finants- ja maksekäitumise muutusi eriolukorra kestel ja sellele järgnenud ajal. Põhiliste selleteemaliste sõnumitega on võimalik tutvuda panga kodulehel alates 26. märtsist avaldatud uudistes.
Lisainfo:
Julia Piilmann
kommunikatsioonijuht
turunduse ja kommunikatsiooni divisjon
SEB Pank
telefon +372 665 5340
GSM +372 5124 808
aadress Tornimäe 2, 15010 Tallinn
e-post julia.piilmann@seb.ee