E-kaubandus 2025. aastal: milliseid väljakutseid on ettevõtetel oodata?
Parem tarbijakogemus ja kõrgemad e-müügimahud – need iseloomustasid e-kaubanduse ettevõtteid 2024. aastal. Ilmselgelt muutub ostjatele e-kaubanduse platvormide kasutamine üha mugavamaks ja harjumuspärasemaks. Ent ettevõtetele tõid möödunud aastad lisaks saavutustele ja rekorditele kaasa ka uusi väljakutseid. 2025. aasta tuleb veelgi huvitavam, kuna tehnoloogia kiire areng loob loomingulisi ja innovaatilisi lahendusi.
Kas olete 2025. aasta väljakutsetest rääkinud tehisintellektiga (AI)? Kas saadud teave on muutnud teie vaatenurka või andnud uusi ideid? Ei? Siis proovige uuesti. AI tööriistade tähtsus e-kaubanduses kasvab jõudsalt. Paar aastat tagasi, kui huvi AI vastu Eestis alles algas, suhtusime skeptiliselt generatiivsete AI-vestlusrobotite vastustesse ja veidratesse fraasidesse. Tänapäeval teevad vestlusprogrammid üha vähem keelelisi vigu ja kirjutavad mitte kehvemini kui keskmine kasutaja.
Seetõttu usaldavad ettevõtted generatiivsele AI-le üha enam sisu loomise ja täiustamise ülesandeid: tootekirjelduste ja kategooriate loomine, artiklite kirjutamine, sihtrühmale sobivate nimekirjade koostamine.
Seetõttu muutuvad klienditeeninduse robotid tuleval aastal veelgi populaarsemaks ning neid hakkavad kasutama ka väiksemad ettevõtted. Vestlusrobotid võtavad üle järjest rohkem konsultatsiooniülesandeid: juhivad kliente korduma kippuvate küsimuste jaotisesse, tühistavad või täiendavad tellimusi.
Riigipiirid muutuvad üha väiksemaks takistuseks
On selge, et internet aitab ostjatel leida parimaid hindu. Kuigi hiljutine SEB panga uuring näitas, et vaid vähesed otsivad internetist parimaid hindu, on soodne hind siiski peamine kriteerium e-poe valimisel. Rohkem kui kaks kolmandikku vastajatest ütles, et nende jaoks on e-ostlemisel määravaks mugavus, loomulikult ka ajaline sääst võrreldes füüsilise poe külastamisega ning poolte vastanute hinnangul on oluline ka e-poe laiem tootevalik.
Kuid Eestis tegutsevad e-kaubanduse ettevõtted võivad silmitsi seista uute väljakutsetega. Kaks kolmandikku eestlastest ostab välismaistest e-kaubandusplatvormidest nagu „Temu“, „Aliexpress“, „Shein“ jne. Tarnevõimalused on igal aastal paranenud ja turule on tulnud uusi logistikaettevõtteid. Samal ajal laienevad vahendusteenused – tekib rohkem ettevõtteid, kes pakuvad väikese tasu eest välismaiste müüjate toodete kättetoimetamist.
Paindlikud tarne- ja logistikalahendused avavad ka Eesti kaupmeestele uusi turge, eriti Lätis ja Leedus. Ettevõtte areng ja konkurentsivõime sõltub aga üha enam koostööst logistikaettevõtetega.
Regulatsioonide muutused ja väljakutsed
2025. aasta toob e-kaubandusse uusi regulatsioone. Näiteks jõustub juunis Euroopa Liidus juurdepääsetavuse akt (EAA), mis kohustab vähemalt 10 töötajaga ja 2 miljoni euro suuruse aastakäibega e-kaubanduse ettevõtteid tagama WCAG AA standarditele vastavuse. Samuti karmistuvad reeglid toodete ohutuse ja küberjulgeoleku osas.
Jätkuv digitaliseerimine ja mobiilne kaubandus
Makselahendustes muutuvad üha populaarsemaks kaardimaksed ja mobiilirakendused, näiteks „Apple Wallet“ ja „Google Wallet“. Nutiseadmete kasutamine ostlemiseks kasvab ning mobiilne kaubandus saavutab uue taseme, kui rohkem inimesi teeb oste otse nutitelefonist.
Ka klientide ootused muutuvad mitmekesisemaks. Edu saavutamiseks peavad kaupmehed leidma viise, kuidas vastata eri vanusegruppide ja kogemustega klientide ootustele ning kindlustama oma turupositsiooni nii kohalikel kui ka rahvusvahelistel turgudel.
Heleriin Pihla
SEB kaupmeeste makselahenduste juht