E-kaubanduse trendid 2023 – tarbija vajab turvalisi makselahenduste valikuid ja kiiret tarnet
Inflatsioon mõjutab 2023. aastal kogu kaubandussektori tegevust, kuid prognooside kohaselt aitab globaalse jaemüügi nominaalkasv varjata reaalkasvu aeglustumist. Jaemüügi stabiilsuse tagamine sõltub suuresti e-kaubanduse trendidega arvestamisest, sest möödunud kriisiaastad on muutnud tarbijad järjest enam digi-lembeliseks, selgitab SEB Kaupmeeste Makselahenduste ärijuht Karl Oskar Haak.
„Euroopa Komisjoni 2021. aasta e-kaubanduse aruande järgi kasutab 73% liikmesriikide elanikest e-kaubandust ning selle osatähtsus on kasvanud eriti viimase kahe aasta jooksul. Forbesi andmetel suureneb e-kaubanduses iga-aastaselt eriti just mobiili- ja digimaksete osakaal, mis on eMarketeri uuringute põhiselt alates 2015. aastast kasvanud ligikaudu 20%. Kuna tehnoloogiad ja e-süsteemide algoritmid on pidevas arengus, soosides tarbijakäitumise muutust ning ostuotsuste tegemist just veebis, siis on oodata, et ettevõtete kasv toimub edaspidi eelkõige e-kaubanduse mahtude kasvu ja arendamise kaudu,“ selgitas Haak prognoose.
Tema sõnul näitasid eelnevad kriisiaastad ehedalt, et e-kaubandus on elutähtis nii ettevõtete toimimise kui ka tarbijate huvide aspektist vaadatuna. „Mugav, turvaline ja kontaktivaba veebiostlemine, sõltumata seadmest, on siin, et jääda ning teatud juhtudel ka tavakaubanduse rolli üle võtta,“ hindas Haak.
SEB Makselahenduste ärijuht nentis, et e-poe edu võti on nii tarbijate ootustele vastamine, kui ka tehniliste trendidega kursis olemine. „Finantssektori roll on e-poodide toimimist toetada, sest kui süsteemid ei vasta tarbijate ostuvajadustele, siis ei ole ka kaubanduses edu,“ nentis Haak.
Põhilised e-kaubanduse trendid, millega e-poodide loojad peaksid 2023. aastal arvestama
Digitaalsed ja mobiilimaksed
Tarbijad eelistavad e-kaubanduses üha enam turvalisi digitaalseid makseteenuseid – Apple Pay’d ja Google Pay’d, selle asemel, et sisestada enda krediitkaardi teavet erinevates e-poodides.
Maksevaliku paindlikkus aitab suurendada e-poe kasutajamugavust ja turvatunnet.
E-kaupleja peaks enda e-poe ülesseadmisel kasutama usaldusväärset makselahenduste partnerit, kes aitab konfiguratsioonide ja funktsioonide ülesseadmisel läbi kogu ostuteekonna. Turvalised maksed on e-ostuotsuse tegemisel määravad – kui makselahendus ei sobi või pole eelistatud, valib tarbija teise kaupleja.
„E-maksete vastuvõtmise ja integreerimise kõrval oleme loonud kauplejatele võimaluse ka füüsilistes müügikohtades mobiilimaksete tegemiseks – nii saab tarbija valida ka ostukohas makset tehes Apple Pay või Google-Pay makse,“ sõnas Haak.
Kui tarbija valib maksesüsteemi vastavalt oma eelistele, siis e-kaupleja peab täiendavalt arvestama ka maksete kogumise süsteemiga – et tarbijalt kauplejale raha liikumine oleks kontrollitud, turvaline ja kiire.
„Usaldusväärsed maksete kogumise ettevõtted peavad vastama kõige rangematele turvastandarditele, näiteks peab neil olema maksekaardi andmeturbestandardi („Payment Card Industry Data Security Standard - PCI DSS“) sertifikaat - nad peavad krüpteerima kaardiandmeid, testima oma lahendust, omama erinevaid juhtimisprotsesse, jne,“ kirjeldas Haak. Ta lisas, et näiteks SEB pank pakub e-äri makselahendust koostöös ettevõttega EveryPay, kellel on PCI DSS andmeturbestandardi kõige kõrgem sertifikaat. Makseid tegeva kliendi jaoks tähendab see näiteks seda, et kui ta salvestab enda kaardiandmed mõne SEB kaupmehe juures, siis tema kaardiandmed talletatakse turvaliselt EveryPay serveris. Kaupmees kaardiandmetele kunagi ligi ei pääse, vaid saab EveryPaylt makse tokeni, mis salvestatakse antud kaupmehe veebipoes. Kliendi jaoks tähendab see, et iga järgneva makse korral ta kaardiandmeid enam sisestama ei pea ja saab makse lõpule viia kiiremalt ning mugavamalt. Seega on turvalisuse tagamiseks oluline, et kliendi kaardiandmete töötlemisega tegeleks sertifitseeritud makselahendusi pakkuv ettevõte, mitte e-pood ise.
Lisaks on oluline läbi mõelda, kuidas maksesüsteemid e-poodi integreeritakse.
„E-poe maksete toimimiseks on vaja integreerida maksemoodul. Koostööpartneri valimisel tasub kontrollida, kas tal on juba olemas erinevate e-kaubanduse platvormide jaoks vajalikud integreerimisvõimalused ehk pluginad. (Näiteks SEB pakub pluginaid enam levinud platvormidele nagu WooCommerce, Magento 2, Prestahop, Voog, jne.)Kui e-pood pole loodud üldkasutatava e-kaubanduse platvormi põhjal, siis on vaja teha erilahendusega liidestus ehk API integratsioon.Isegi sellisel juhul tasub veenduda, kas maskete kogumise teenuse osutajal (näiteks pangal) on olemas lihtsasti mõistetav standardiseeritud integratsioonidokument (API) platvormi kiiremaks ja hõlpsamaks integreerimiseks,“ sõnas Haak.
Logistikapartner ja tarne kiirus määrab ostuotsust
„E-kaubanduse valdkonna uuringud on näidanud, et tervelt 44% Euroopa e-poodlejatest jätavad ostu sooritamata, kui kauba saabumisele kulub liiga kaua aega, ja kuni 68 % jätab ostu tegemata kõrge transpordikulu tõttu. Seega on ka transport üks alustalasid, mis aitab parandada kliendi ostukogemust e-poes,“ sõnas Karl Oskar Haak.
Ta lisas, et mida rohkem kogemusi logistikapartneril oma valdkonnas on ja mida laiem on logistikapartneri tegevusvõrgustik, seda usaldusväärsem on ettevõte tarbija jaoks. Seega tuleks tutvuda mitte ainult logistikaettevõtte enda, vaid ka selle klientide ja teiste koostööpartneritega, kelle teenust on tarbijad juba mujal kasutanud.
„Tarne hind ei tohiks olla ainus kriteerium, mille alusel logistikapartnerit valida – samaväärselt oluline on ka tasude läbipaistvus, tarne kiirus ning saadetise teekonna jälgimise võimalus,“ sõnas Haak.
Klienditeeninduse hea tase määrab ostuotsuseid ja korduvostude võimalust
„Forbesi andmetel ei naase 75% ostjatest poodi, kui nad on saanud kehva klienditeeninduse või ostutehingu kogemuse,“ sõnas Haak.
Ta rõhutas, et tootetutvustuste kõrval peab tarbija jaoks olema ka kogu ostu- ja tehinguprotsess turvaline ja läbipaistev.
E-poodide loojatel tuleks siinjuures valida klienditeeninduseks partner, kes suudab ka maksmisel tekkinud probleemid või tõrked kahandada viivitamatult või vähemal lubatud ajaraamis.
Jätkusuutlike lahenduste eelistamine
Inimesed kogu maailmas on muutunud keskkonnateadlikumaks kui kunagi varem.
„Tarbijad eelistavad ettevõtteid, kes lähtuvad jätkusuutlikest tavadest, sealhulgas
süsinikuneutraalsest teenusest, õiglasest kaubandusest, kohaliku tooraine kasutamisest ja kohaliku kogukonna toetamisest. Aga ka sellest, et kaupleja ja tema partnerite ettevõtte kultuur oleks positiivne ja lähtuks sotsiaalsest vastutustundest,“ sõnas Haak.
„First Insighti uuring näitas, et igas vanuses tarbijad ootavad, et ettevõtted järgiksid säästvamaid tavasid. Ettevõtte üleminek rohelisemale ärimudelile ja ettevõtte väärtuste vastavusse viimine tänapäeva tarbijatega suurendab müügipotentsiaali ja aitab kujundada lojaalset kliendibaasi,“ nentis Haak.
Osale ka Baltikumi e-kaubanduse konverentsil. Rohkem infot leiab siit.
Lisainfo:
Katre Kärner
kommunikatsioonijuht
ärikliendi valdkond
Telefon +372 5560 9962
katre.karner@seb.ee