E-ostlejates usaldusväärsuse tekitamiseks teevad petturid järele tuntud brändide veebilehti
Must Reede ja Küberesmaspäev on e-ostlejate “pühad”, mis panevad veebipoodidele tormi jooksma tuhandeid inimesi. Soodsate hindadega püüavad lisaks ettevõtetele ostlejaid õnge püüda aga ka petturid, kes matkivad usaldusväärsuse tekitamiseks brändide veebilehti.
Internetis ostleb igakuiselt 46% Eesti naistest ning 39% Eesti meestest, kuid vaid kolmandik tunneb e-ostlemisel turvalisuse pärast muret, selgus SEB läbi viidud e-kaubanduse uuringust. Lätis ja Leeduski pole olukord kiita: vastavalt 41% ja 26% Balti naabritest tunnevad, et ohutus võib internetis osteldes sattuda küsimuse alla.
Enne e-poes ostu sooritamist on mõistlik teha taustauuringut
Eesti e-ostlejate ostuotsuseid mõjutavad peamiselt kaupade kõrge hind (63%) ja halb kvaliteet (68%). Samuti ei motiveeri ostlejaid tulevikus samas e-poes oste sooritama veebipoe kehv maine (51%) ja ebausaldusväärne veebileht (41%).
Leedus hinnatakse e-poes ostlemist pärssivaid tegureid sarnaselt: esikohal on kõrge hind, järgnevad kaupade kvaliteet, e-poe kehv maine ning veebilehe ebausaldusväärsus. Läti elanikest ligi pool hindab lisaks eelpoolmainitule oluliseks mõjutajaks ka klienditeeninduse kehva kvaliteeti.
“Mõistagi ei tee me uuesti oste e-poodidest, kust oleme saanud halva kogemuse. Selle ennetuseks on otstarbekas enne ostu kinnitust teha e-poe kohta taustauuring. Nii saame ettekujutuse, milline on olnud teiste ostlejate tagasiside ning kas varasemalt on neil olnud probleeme ka näiteks Tarbjakaitsega. Kui otsinguga tuleb välja mõni negatiivne või probleemse sisuga tagasiside, on soovitav kaaluda, kas sellest e-poest on tõepoolest mõistlik ostu sooritada,” ütleb SEB pettuste ennetuse osakonna turbejuht Kätlin Kukk.
Ka tuntud brändide veebipoodides osteldes tasub olla valvas
86% Eesti elanikest märkis, et turvalised maksemeetodid on oluline aspekt, mis tõstab usaldust e-poe suhtes. 59% leidis, et oluline näitaja on seejuures ka hästi korraldatud ja esitatud tagastuspoliitika. Läti elanike jaoks lisab usaldust turvaliste maksmeetodite kõrval samaväärselt palju ka brändi tuntus. Kusjuures, nooremad Eesti, Läti ja Leedu e-ostlejad hindavad tuntud brändi või ettevõtte positiivset mõju selgelt kõrgemalt. „Tuntud brändide automaatne usaldamine võib kurvalt kätte maksta, eriti juhul, kui petturid on loonud äravahetamiseni sarnase veebilehe mõne tuntud ja usaldusväärse brändiga,“ märkis Kukk.
E-poe- või äpi head disaini ning funktsioneerimist hindavad kõikides Balti riikides kõrgemalt samuti just nooremad ostlejad. SEB pettuste ennetuse osakonna turbejuht soovitab seejuures analüüsida veebisaidi välimust, võimalikku lohakat kujundust ning tuvastada, kas kõik funktsioonid töötavad nii nagu peaks. „Veebipoe suhtes on usaldusväärsust lihtne tekitada. Näiteks võib olla võltslehel välja toodud muuhulgas tagastuspoliitika ja ettevõtte andmed – oleneb, kui palju aega ja ressurssi on kurjategijad libalehe loomisesse panustanud. Alati on soovitatav aga tähelepanu pöörata veebisaidi teksti stiilile ehk kontrollida kirja- ja grammatikavigu ja lausete ülesehitust,” lisas Kukk.
SEB e-kaubanduse uuring toimus 2024. aasta sügisel koostöös uuringufirmaga Norstat. Uuringus osales 1000 Eestis, Lätis ja Leedus elavat inimest vanuses 18-74 aastat.
Lisainfo:
Anna-Leena Rämson
Kommunikatsioonispetsialist
SEB Pank
Tornimäe 2, 15010 Tallinn
anna-leena.ramson@seb.ee
+372 53025220
www.seb.ee