Mille alusel peaks alustav ettevõtja panka valima?
Mida pangal alustavale ettevõtjale pakkuda on, räägivad SEB ärikliendi haldur Ander Allas ja ärikliendi müügijuht Maarja Maranik.
Panka valides võiks kõigepealt kaardistada oma vajadused vastavalt tegutsemisvaldkonnale.
„Kui näiteks tegemist on e-äriga, siis mõelda läbi, milliseid makselahendusi on plaanis pakkuda. Kui plaan on avada restoran, siis kui palju makseterminale oleks vaja. Turul on tava, et alustavale ettevõtjale pakuvad pangad mõningaid teenuseid alguses tasuta. Tasub vaadata, kui pikk on see periood ja mis toodetele see laieneb,“ räägib Maranik.
Oluline on ka kasutusmugavus. „Kus oled eraisikuna panga klient, tunned juba selle panga internetipanga keskkonda ja tooteid. Samas ei pruugi eraisiku tooted ja kasutajasõbralikkus kattuda ärikliendi segmendis pakutavatega,“ lisab Allas.
Rahvusvahelise äri puhul tasub vaadata ka seda, kui kiiresti liigub valitud panga kaudu raha ja kas ärile laieneb ka valuutarisk. „Kuna EL maksekeskkonnas toimivad SEPA maksed, siis liikmesriikidega äri tegemine ja raha liikumine on kiire mistahes panga kliendina,“ ütleb Maranik. Mõnedel juhtudel tasub läbi mõelda, kas on kasulik omada euro- või dollaripõhist kontot ning tutvuda ka pangateenustega, mis on mõeldud rahariski ehk valuutariski maandamiseks.
Klienditeeninduse puhul tasub jälgida, kui kiiresti ja milliste kanalite kaudu on võimalik oma küsimustele vastuseid saada. „SEB kodulehel on ka juturobot, aga me ei ole ära kaotanud võimalust suhelda pangaga kirjutades või helistades, samuti saab näiteks nõustamiseks broneerida ka videokohtumise. Meie tugevused ongi just kliendi nõustamine ja sobivaima lahenduse pakkumine,“ ütleb Allas
Üldpildis tuleb hinnata terviklikkust, kas ja kuidas saab pank sulle pikaajaliseks finantspartneriks olla. Tasub vaadata, millega pank teistest eristub ja milliseid lisandväärtusi pakub.
Milliseid lisaväärtusi pakub SEB pank?
„SEB-l on palju väliseid partnereid, kes aitavad alustaval ettevõtjal õnnestuda. Pakume koos nendega vajalikku teadmist ja kogemusi näiteks läbi E-akadeemia ning ürituste,“ toob Maranik välja.
„Väga populaarne on ka meie ärikiirendi ehk SEB kasvuprogramm. Kui haldur näeb, et tema kliendil on ambitsiooni ja tahet kasvada 10 protsendi asemel 10 korda, siis võtab ta juba proaktiivselt ühendust ja soovitab kiirendisse kandideerida,“ lisab Allas.
Mida pank vaatab ja nõuab, kui alustav ettevõte soovib laenu võtta?
Allas: „Pank ei toimeta rangelt jah-ei skaalal, kuna ettevõtlusmaailm on sellest tunduvalt mitmekesisem. Kõigepealt ootame ikkagi taotleja enda panust ja soovime näha, kuidas ta tagab, et tema visioon ka peab. Ehk siis kas on selgelt läbi mõeldud, mis probleemi lahendatakse, kuidas tagatakse, et äri on konkurentsivõimeline ja kuidas ettevõte raha teenib.“
Panga esimene kontrollküsimus ei ole see, kas anda laenu, vaid kuidas tagada, et ühel päeval sa saaksid laenu. SEB soovib näha, et ettevõtja mõistab oma võimalusi, aga ka turgu ja konkurente ning teab, millised on tema nõrkused ja riskid ning oskab neid maandada.
Kui soovitakse näiteks luua e-pood, siis kuidas pank selle äri algusfaasis abistab?
Kõige rohkem asutati eelmisel aastal just e-kaubanduse ettevõtteid ehk e-poode. Panga poole võib pöörduda juba siis , kui e-poodi on vaja valida makselahendus. Ettevõtja esitab kodulehelt e-äri taotluse ja seejärel võtab spetsialist ühendust ning teeb personaalse hinnapakkumise vastavalt mahtudele.
„Faasis, mil e-poe arendus veel ei käi, pöörduvad vähesed panga poole. Aga tegelikult võiks seda teha, et vältida tüüpilisi vigu ja teha olulisi otsuseid kiiremini. Me vaatame kliendipõhiselt äriplaani vaatest, kuidas oleks kõige mõistlikum ideega edasi minna,“ räägib Allas.
Ettevõtlus on mingi probleemi lahendamine ja me aitame igakülgselt läbi mõelda, kas selline probleem on turul tõesti olemas ja milline oleks su ärimudel: kas su e-äri oleks vahendustegevuspõhine, mingi ahela osa suuremale ärimudelile või on tegemist nišipoega,“ täiendab Allas.
Samuti aitab pank läbi mõelda ressursside poole - kas liidestada veebileht valmis keskkonnaga, ehitada konkreetsesse keskkonda oma e-kaubamaja või on vaja osta serveriruumi. Ka makselahenduse valik on nende otsustega tihedalt seotud ja oleneb olemasolevatest liidestustest ja lepingutingimustest.
Millised on alustavate ettevõtete peamised vead idee ja äriplaani faasis?
Maranik: „Me näeme, et alustavad ettevõtjad on oma finantsprognoosides liiga optimistlikud. Soovitame võrrelda enda finantsprognoosi konkurentide majandusaastaaruannetega, otsida samastumispunkte ja juba töötavaid lahendusi, et mitte leiutada ise olemasolevat jalgratas. Sealt edasi saada aru, mis on turult puudu ja kuidas oleks võimalik see tühimik täita. Lisaks soovitame uurida, kuidas äriideid on kirja pandud ja kuidas need on tööle hakanud. Turu ja konkurentide osas soovitame sageli viia läbi väikse turuanalüüsi, teenuseid pakkuvate äride puhul mõelda hoolikalt läbi asukoht ja rääkida inimestega.“
„Samuti ei panda sageli paikaajalisi eesmärke ja tegevusplaani kuu- ja kvartalipõhiselt. Me julgustame ettevõtjat tegutsema ja mitte ideaali taga ajama. Ideaalset aega ja lahendusi ei ole. Inspiratsioonil tuleb haarata sarvist, aga samal ajal analüüsida kõike. Iga samm, mis on sinu konkurentsieelis, võib olla ka läbikukkumise koht,“ lisab Allas.
Tutvu alustava ettevõtja pakkumisega: Paremad pangateenused teie ettevõttele | SEB
Loe ka naisettevõtjate kogemuslugusid: Millal on õige aeg hakata ettevõtjaks? | SEB
Lisainfo:
Katre Kärner
kommunikatsioonijuht
ärikliendi valdkond
SEB Pank
Telefon +372 5560 9962
Tornimäe 2, 15010 Tallinn
katre.karner@seb.ee
www.seb.ee