Noorte loodud ettevõtted on üha enam suunatud jätkusuutlikkusele
Juulikuus toimunud Gen-E üleeuroopalisel ettevõtlusvõistlusel esindas Eestit Nullivann. Noored ettevõtjad jagasid oma muljeid esmasest rahvusvahelisest ärikogemusest.
Sel suvel Itaalias toimunud Gen-E Euroopa ettevõtluse võistlusele lennutas SEB “Eesti Parima Õpilasfirma 2024” võitjana riiki esindama Nullivanni, kes toodab temperatuuri hoidvaid jäävanne, lihtsustamaks igapäevast kümblust. Noori ettevõtjaid hinnati kahes kategoorias - äri ja innovatsioon. “Kui äri suunal keskenduti finantsplaanile ja ärimudelile, oli innovatsiooni poole peal fookuses idee a prototüüp ning edasiarenenud firmad tulid kohal. Näiteks oli innovatsiooni valdkonnas näha palju erinevaid õhupuhastussüsteeme, mis aitavad CO2 emissoone vähendada,” rääkis Nullivanni tegevjuht Oliver Iida. Võistlus koosnes neljast voorust: aruanne, žüriivestlus, stendivoor ja lavaesinemine.
Nullivanni meeskond (Oliver Iida, Elias Teikari, Karl Elmar Vikat ja Rasmus Pedari) pani end proovile ärisuunal, kus hinnati tiimi võimekust ja oskusi ettevõtte juhtimisel ja probleemide lahendamisel ning mentorite kaasatust oma tegevuse arendamiseks. Samuti hinnati õpilasfirma ärimudeli elujõulisust ja majanduslikku kasumlikkust ning turupotentsiaali ning konkurentsieeliste ja sihtturgude adekvaatsust. Võistlusele kohaselt, arvustati ka toote innovaatilisust ning tiimiliikmete arengut (initsiatiiv, nutikus ja vastutuse võtmine).
“Oma ettevõtte esitlemiseks koostasime täiesti teises formaadis aruande, kui olime varasemalt harjunud, ning muutsime nime rahvusvaheliseks – Nullivannist sai Zerobath. Kuigi alustasime ettevalmistustega juba mai keskel peale “Eesti Parima Õpilasfirma 2024” võitu, tegime veel ööl enne ettevalmistuste tähtaega viimaseid muudatusi. Võistlusele läksime ilma kõrgete ootusteta, kuid keskendusime enim eesootavaks žüriivestluseks ja idee pitchimiseks publikule,” jagas Nullivanni tiim.
Noorte ettevõtjate fookuses on jätkusuutlikkus
Poiste sõnul võistlusel osalenud riikide üldist taset Eesti õpilasfirmadega võrrelda aga ei saa, sest esinadatud olid vaid iga riigi parimad. Võitjatiim Austria, kes tootis õlletööstuse jääkidest makarone, tõusis teistest esile muljetavaldava viiekohalise käibe ja stendivooru kostüümide poolest, milleks olid kokakostüüm ja makaronidest tehtud parrukas. “Samuti ei saa mööda vaadata faktist, et traditsioonilise Eesti 3-5 liikmelise tiimi asemel, oli neil 12 liiget, mis andis neile võimaluse suuremas mahus müüki ja turundust teha,” selgitas Oliver.
Kuigi võistlusel võis leida ka üksikuid teenustepakkujaid, olid enim esindatud tooted. Kõik firmad pidid olema seejuures loodussõbralikud, jätkusuutlikud või põlvkondade-ülese perspektiiviga. “Meid üllatas, et peamine rõhk oli loodussõbralikkusel, mitte äril. Oleksime kindlasti pidanud seda aspekti rohkem välja tooma. See-eest paistis Nullivanni külmas vees käimine publikule vägagi atraktiivsena,” lisas meeskond.
“Ka Eesti parima õpilasfirma hindamiskriteeriumites oli jätkusuutlikkuse fookus sees ja õpilasfirmade valimistel oli näha, et keskonnateemad on väga populaarsed. Ettevõtete esindajad tõid kõik välja, kuidas nende toode või teenus jätkusuutlikusse panustab. Žürii pidi hindama lahendatava probleemi olulisust ja lahenduste äriplaanide kasu ühiskonnale, lisaks arvestati sellega, kuidas ettevõtted välismaises konkurentsis välja paistaksid. Nullivann sai väga head tulemused nii esitluse, äriplaani kui źüriivestluse eest ja neid nüansse peeti oluliseks ka Itaalias võistlemisel,” rääkis SEB kommunikatsioonijuht ja “Eesti Parim Õpilasfirma 2024” žüriiliige Katre Kärner.
Lisainfo:
Maarja Lumiste
Kommunikatsioonispetsialist
SEB Pank
Telefon +372 56631925
Tornimäe 2, 15010 Tallinn
maarja.lumiste@seb.ee
www.seb.ee