SEB uuring: veerand noortest planeerib oma igakuiseid kulutusi
Veerand Eesti noortest planeerivad ja hoiavad oma kulutustel pidevalt silma peal, samal ajal kui 51% 18-29-aastastest plaanivad ette üksnes suuremaid kulutusi. Vaid 2% noortest ei plaaneri oma igakuiseid kulutusi ja tunnevad tihtipeale rahanappust, selgub SEB korraldatud uuringust.
Umbes kolmandik noortest (32%) jälgib oma eelarvet iganädalaselt, 39% igakuiselt ja kümnendik kord poole aasta jooksul. Vaid 3% 18-29-aastastest jälgib oma rahaasju kord aastas, samas kui 16% ei tee seda üldse. Kõige tihedamini jälgivad oma kulutusi 18-19-aastased, kellest 41% teeb seda igapäevaselt ja 41% iganädalaselt. Seevastu 25-29-aastastest hoiab oma rahaasjadel iganädalaselt silma peal 26% vastanutest.
Noored kasutavad rahaasjade planeerimiseks nii märkmikku (38%), mobiilirakendusi (37%) kui ka Excelit (26%). Mobiilirakenduse kasutamine on levinud 18-19-aastaste seas, kellest enam kui pooled (53%) eelistavad seda märkmikule või Excelile. Mõnevõrra üllatusena kasutavad kõik vanuserühmad oma rahaasjade plaanerimiseks pigem märkmikku kui Excelit.
„On heameel tõdeda, et noorem põlvkond on muutumas aina rahateadlikumaks. Mida nooremana alustada rahaasjade planeerimisega, seda lihtsam on tulevikus. Oma kulutustest ülevaate omamine on samm, mis viib lähemale nii säästmisharjumuste tekkimisele kui ka esimeste investeerimisotsuste langetamisele,“ rääkis SEB eraklientide segmendi müügijuht Victoria Tkatš.
Noored kulutavad kõige rohkem raha toidule ja muudele igapäevastele kuludele. Lisaks toidule on noorte jaoks ühed suurimaid kulugrupid majapidamiskulud ja laenud, mida nimetas vastavalt 42% ja 26% vastanutest. Siinkohal aga eristub selgelt 18-19-aastaste vanuserühm, kellest 41% pidas üheks suuremaks kuluallikaks hoopis meelelahutust ning 35% riideid, jalatseid ja aksessuaare. Seevastu 25-29-aastaste seas olid vastavad näitajad 16% ja 9%.
„Toit ja muud igapäevased kulud on paratamatult peamine kuluallikas igas vanuserühmas. Samas on mõnevõrra ootuspärane, et 18-19-aastastel kulub vähem raha majapidamise ja laenude peale, sest suur osa neist elab koos vanematega. Samas on selles vanuses noorte jaoks oluline väljendada end riietuse või aksessuaaride kaudu, mistõttu läheb sinna ka rohkem raha. Seevastu paljud 25-29-aastased on soetanud endale kodu ning seepärast on ka nende kulud majapidamisele ja laenudele suuremad,“ selgitas Tkatš.
Lisaks selgub uuringust, et noored tunnetavad inflatsiooni mõju oma eluviisile. Eesti noortest 38% ei saa endale enam lubada endist eluviisi ning peavad oma kulutusi vähendama. 41% 18-29-aastastest on sunnitud vähendama kulutusi meelelahutusele ning 35% riietele, kingadele ja aksessuaaridele. Samas on omajagu ka neid (14%), kes on hakanud otsima uut, kõrgema palgaga töökohta ning neid (17%), kes soovivad leida täiendavaks sissetulekuks lisatööd.
SEB korraldatud uuring toimus 2022. aasta novembris. Uuringu viis läbi Norstat ja kokku vastas Eestis 414 noort vanuses 18–29 aastat.
Lisainfo:
Maarja Kalamas
kommunikatsioonijuht
SEB Pank
mobiil +372 5304 5743
aadress Tornimäe 2, 15010 Tallinn
e-post maarja.kalamas@seb.ee