SEB: e-kaubandus aitab Balti väikestel ja keskmise suurusega ettevõtetel riske maandada
Vaatamata sellele, et e-kaubanduse mahud kasvavad pidevalt, kasutab elektroonilisi müügikanaleid Eestis vaid veerand väikestest ja keskettevõtetest (VKE) ning sarnane olukord valitseb Lätis ja Leedus, näitab SEB uuring Baltic Business Outlook (BBO). Eriti praeguses eriolukorras on e-kaubandus üks päästetee käibe taastamiseks.
”Uuring näitab, et Balti VKE-d digitaliseerimisega ei kiirusta, kuna nii nagu aasta varem müüb vaid ligikaudu veerand neist kaupu ja teenuseid veebis – seda on ilmselgelt liiga vähe. Lisaks ütleb veerand Eesti ja Leedu VKE-dest, et lähiajal ei kavatse nad digitaliseerimisse panustada ning Lätis on huvi veel väiksem. Praeguses kriisisituatsioonis, kus paljud ettevõtted tegelevad ellujäämisega, mis ongi kõige tähtsam, võib arvata et digitaliseerimise teema jääb tahaplaanile. Kuid kriisist väljumise teedele mõeldes tasub VKE-del kindlasti e-kaubanduse võimalused enda jaoks ümber mõtestada,” ütles SEB juhatuse liige Ainar Leppänen.
Kõige rohkem väärtustavad digitaliseerimist VKE-d Eestis, kus 55% vastanutest peab seda oluliseks. Lätis ja Leedus on vastav näitaja 47% ja 51%. Digitaalseid kanaleid kasutab oma toodangu ja teenuste müügiks 28% Leedu, 26% Eesti ning 21% Läti VKE-dest. Seejuures on Leedu näitaja kasvanud aastaga kuus protsendipunkti, kuid Eestis ja Lätis on see jäänud samaks.
SEB andmetel näitab Eesti e-kaubandus selget kasvutrendi ning võrreldes 2017. aastaga on pangakaartidega teostatud e-ostude maht kasvanud üle 50%.
„Praeguses eriolukorras juhtub kindlasti kaks asja: esiteks väheneb kauba müük nii füüsilises kui ka digikanalis, kuid teiseks on e-kanalid paljudele ettevõtetele siiski parim või lausa ainus võimalus oma kauba müümiseks. Me loodame, et piirangud ei kesta kaua, kuid tulevikule mõeldes tasub VKE-del kindlasti kaaluda, kas ja mil viisil nende ettevõtte kauplemise kanalid aitaksid veidi rohkem maandada selliseid riske, mis on täna realiseerunud,“ lisas Leppänen.
SEB BBO on ülebaltiline uuring, mida SEB Pank on korraldanud VKE-de juhtide seas 2013. aastast. See võtab kokku Balti VKE-de ootused viies olulisemas valdkonnas: käive, töötajate arv, eksport, innovatsioon ja investeeringud. Käesolev SEB BBO koostati 3664-lt Balti VKE-lt saadud vastuste põhjal. Küsitlus toimus möödunud aasta detsembris.
Lisainfo:
Evelin Allas
kommunikatsioonijuht
turunduse ja kommunikatsiooni divisjon
SEB Pank
telefon +372 6655 649
mobiil +371 5111 718
aadress Tornimäe 2, 15010 Tallinn
e-post evelin.allas@seb.ee