Tulevikutrendid: maksesüsteemide areng muudab turismisektori müügikanaleid
Uuringfirma Euromonitori andmetel on viimasel viiel aastal Eestis e-kaubandus kasvanud keskmiselt 23% aastas. Pandeemia-piirangute aastad tõstsid e-ostude osakaalu hüppeliselt ja seeläbi on e-kaubanduse osakaal kogu jaekaubandusest tõusnud Eestis 17,6%-ni, kolme Balti riigi peale 14,2%-ni, kuid Suurbritannias lausa 28,8%-ni. Potentsiaal e-kanalite ostubuumi jätkuks on suur ka turismisektoris.
SEB Kaupmeeste makselahenduste ärijuht Karl Oskar Haak kui ka Eesti suurima turismiettevõtte Estravel turundusjuht Katrin Aaslaid nendivad, et ühelt poolt vähendab e-ostude osakaalu kasv varem tarbijate poolt hinnatud erikampaaniaid, kuid suurendab tarbijate valikuvõimalusi ja tarbimismugavust.
„15-aastat tagasi armastasid tarbijad osta puhkusereise reisikataloogide info ja piltide järgi ennekõike reisibüroodest – hinnad olid tollal fikseeritud, kuid valik see-eest piiratum kui täna. Huvi online-ostude järgi hakkas kasvama 2000. aastatel, mil internetipanga võimalused avardusid. Kui esimese e-poe katsetuse tegi Estravel näites 2001. aastal Tallinn-Helsingi laevapiletite müügikeskkonnana ja 2002. aasta Eestis toimunud Eurovisioon suunas meid looma spetsiaalset broneerimissüsteemi, kus hallata registreeringuid. Kuigi süsteemid on ajas kasvanud ja arenenud, siis väljakutsed on jäänud samaks – kuidas integreerida tarbija ootustele vastavaid makselahendusi müügisüsteemi ja kasutada neid ka müügikampaaniate veduritena,“ kirjeldas Estraveli turundusjuht Katrin Aaslaid ostuharjumuste arengut turismisektoris.
Ta nentis, et kui 10-15-aastat tagasi oli ainuüksi pangalingi maksevõimaluse integreerimine väljakutseks, siis täna peab kogu jaekaubanduse kõrval ka turismisektor suunama arendused lisaks kasutuses olevatele digisüsteemidele ka e-lahenduste tugevdamisse ja peagi tõenäoliselt ka AI-tehnoloogiatega ja virtuaalreaalsusega sobivaks.
E-müük pakub paindlikkust
Aaslaid nentis, et 2022. aastal on Estraveli online müügi osakaal kasvanud 25%-ni ning trend on tõusev. „Suure osa ostudest moodustavad laeva- ja lennupiletid, kus muuhulgas konkureerime rahvusvaheliste teenusepakkujatega. Online-ostude eeliseks on valikuvõimalus. Reisija saab ise valida täpselt selle teenuse, mis tal vaja, saab võrrelda erinevate teenusepakkujate hindu erinevatel väljumistel ja lennufirmasid. Teha valiku vastavalt hinna, reisimiseks kuluva aja, lennukompanii või mõne muu argumendi alusel. See valikuvabadus ei ole võrreldav kataloogiaegadega,“ nentis Aaslaid.
Kui valikuvabadus on kasvanud, siis ometigi tunnevad tarbijad puudust soodus hinnakampaaniatest, mis isegi veel kümmekond aastat tagasi toimisid.
„E-kaubanduse hoogustumine on muutnud turismisektori müügikampaaniate võimalusi. Kui varem saime rohkem suunata pakkumisi kaupmeeste suurte kampaaniate järgi, siis täna on seda väga keeruline teha. Hinnad on pidevas muutumises ning neid ei saa ette prognoosida või kinni hoida kampaania toimimise ajani,“ sõnas Aaslaid ja hindas, et kuna valik on laiem, võimalusi rohkem, siis paralleelselt võimaluste avardumisega on kasvanud ka tehingutega kaasnevate ohtude arv. Iga müügikanal peab arvestama, et tarbija ostuteekond oleks mugav, turvaline ja toimiv. Sobiva makselahenduse integreerimine võib olla e-müügi jaoks elulise tähtsusega, sest kui tarbija ei saa sobivat süsteemi mugavalt kasutada, jääb ka ost sooritamata. „Seega on e-ostuteekonna mugavuslahenduste leidmine ja turvalisus märgilise tähtsusega,“ rõhutas Aaslaid.
Veendu, et e-pood oleks turvaline
SEB Kaupmeeste Makselahenduste ärijuht Karl Oskar Haak, nõustus, et makselahenduste leidmine oli 2005. aastal, kui Estravel alustas enda online teekonda, kindlasti väga palju keerulisem. See-eest tänapäeval on turul mitmeid mugavaid ja turvalisi makselahendusi, mis võimaldavad kaupmehel võtta kõik vajalikud makseviisid ühe teenusepakkuja käest. Nii on SEB-l e-äri makselahendus, mis võimaldab kaupmehel kasutusele võtta kolm erinevat makseviisi: makse algatamise teenus (universaalne pangalink), interneti kaardimakse (Mastercard ja VISA deebet- ja krediitkaardimaksed) ning Paypal.
„Vajalik on teenusepakkujaga tehniline liidestus. Nii pakume me näiteks valmis mooduleid enam levinud e-poe platvormidele nagu WooCommerce, Magento 2, PrestaShop, jne. Juhul kui kaupmehe e-pood on loodud aga rätseplahendusena, siis tuleb teha API integratsioon. Kui kaupmees kasutab mõnda eespool mainitud platvormi, siis nendega liidestamine on võimalik ära teha 1 päevaga ning sellega saab hakkama ka IT teadmisi omamata. Erilahendusega API integratsiooni tegemine on aga natuke keerulisem ning siin on vaja kindlasti kaasata tehniliste oskustega IT spetsialist,“ kirjeldas Haak ostuteekonna ülesehitamist.
Haak lisas, et e-poodides oste tehes on oluline veenduda, et veebileht on turvaline ning kaupu müüb legitiimne ettevõte. E-poe veebilehel peab kindlasti olema järgmine teave: ettevõtte kontaktandmed nagu firma täielik nimi, registrikood, postiaadress, asukoha riik, e-posti aadress ja kontakttelefon. Samuti on oluline ostuprotsessi kirjeldus ja tingimused,
kaupade ja teenuste tarne- ja tagastamistingimused ning kauba garantiitingimused nagu ümbervahetamise ja tagastamise kord.
„E-poe turvalisust kontrollivad ka pangad, nii et kui veebilehel maksma minnes on näha, et makselahenduse pakkuja on SEB pank või mõni teine suurpank, siis võib veenduda, et tegu on korraliku kaupmehega,“ rõhutas Haak.
Ostjatele e-ostude tegemisel kindlustunde tagamiseks annab ka Eesti E-kaubanduse Liit kriteeriumitele vastavatele e-poodidele välja „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgist.
Tarbijate ootused suunavad trende
Nii Haak kui ka Aaslaid hindavad, et paralleelselt e-kaubanduse osakaalu ja tähtsuse kasvuga peavad nii e-ostukeskkonnad kui ka sealsed makselahendused muutuma nii nagu muutuvad tarbijate ootused teenusepakkujatele. „Pidevalt peab end utsitama tulema välja oma mugavustsoonist ja kui tundub, et kõik juba toimib, mõelda üks või mitu sammu jälle ette. Kuhu liigub järgmine generatsioon? Milliseid kanaleid nad kasutavad? Kuidas nad tahavad suhelda? Tuleb olla seal, kus on su tänased ja homsed kliendid.“
„Arvestades, et uus põlvkond on eelmisest märksa digitargem, siis on tõenäoliselt lähiaja trend AI tehnoloogia jõudmine e-kaubandusse. Kaks peamist haakuvat märksõna on juturobot ning hüperpersonaliseerimine. Juturoboteid kasutatakse e-kaubanduses peamiselt selleks, et automatiseerida klienditeenindust ning pakkuda klientidele kiiret teenindust. Hüperpersonaliseerimine tähendab sisuliselt personaliseeritud kliendikogemust, kus veebisaidi sisu muutub vastavalt sellele, mis konkreetsele kliendile huvi võiks pakkuda,“ kirjeldas Haak.
Lisainfo:
Katre Kärner
kommunikatsioonijuht
ärikliendi valdkond
Telefon +372 5560 9962
katre.karner@seb.ee