Milliseid makseviise oma e-poes pakkuda
E-kaubanduse Liidu andmetel tellisid eestlased 2024. aastal pakiautomaatidesse 17 miljonit pakki, mida on 2 miljoni paki võrra rohkem kui aasta varem (E-kaubanduse Liit). See on ca 12 pakki ühe inimese kohta, ehk et piltlikult tellib iga eestlane ühes kuus e-poest ühe paki. Loomulikult on selle juures kasvanud ka käibed ning tehingute arvud. Populaarseim makseviis on jätkuvalt pangalingimakse mida kasutatakse 70% tehingute puhul. Mis on aga erinevate makseviiside eelised ning milliseid enam eelistatakse?
SEB ja Norstati poolt Eestis läbi viidud e-kaubanduse uuringust järeldus, et inimeste eelistused jagunevad suuresti vanusegruppide alusel ning mõned makseviisid on jätkuvalt populaarsemad kui teised. Eelistatud on jätkuvalt kaardimaksed ning makselingid, tublit tõusu on tegemas ka mobiilsed rahakotid (Apple Pay/Google Pay).
Kaardimaksed (Visa, Mastercard, American Ex. Jne) – laialdaselt kasutatav ja usaldusväärne makseviis mis on maailmas enamlevinud. Kiire ja lihtne korduvostude puhul ning toetab ka rahvusvahelisi oste.
Pangaülekanded ja makselingid (SEB ja teiste pankade makselingid jms) – kiired ja turvalised ülekanded, eriti mugav kohalikele klientidele. Lisaks populaarne makseviis nii Skandinaavias kui Baltikumis.
Digitaalsed rahakotid (Apple Pay, Google Pay) – kiire, turvaline ning kontaktivaba makse. Eriti populaarne mobiili kaudu ostu sooritades. Kiire kasutuse kasv vanusegrupis 21-30, kasvav trend eriti nutitelefonide kasutajate seas. Turvalisuse tagab biomeetria. E-poodide jaoks suurendab konversioonimäära. Digitaalsete rahakottide populaarsus on vaikselt aga kindlalt kasvamas, selle taga on kiirus, lihtsus ning turvalisus. Lisaks sooritatakse üha enam e-poe oste nutitelefonist.
Buy Now, Pay Later (Osta Kohe, Maksa Hiljem) – võimaldab klientidel toote eest hiljem tasuda ning pakub klientidele suuremat paindlikkust ostu sooritamisel. Kasutatakse pigem kallimate toodete ostmisel. Uuringu kohaselt eelistab seda makseviisi ca 10-15% küsitletutest.
Sularaha kohaletoimetamisel – jah, seda makseviisi pakutakse ja seda ka kasutatakse ca 10% küsitletute poolt. Kasutatakse sageli füüsiliste kaupade müügis ning sobib neile kes ei soovi Internetis maksta. Võimaldab kauba kvaliteedis veenduda enne selle eest tasumist.
Krüptovaluuta – kõige vähem levinud makseviis, ca 1%. Pakub ostjale suuremat anonüümsust ja väiksemaid teenustasusid, sobib eelkõige rahvusvahelisele turule.
Sobivaimad makselahendused sõltuvad paljuski sihtturust, tootest ning klientide eelistusest. Rootsi turul tegutsedes oleks tõenäoliselt mõistlik lisada näiteks Klarna või Swish, Poolas aga kohalik mobiilimakse platvorm nimega BLIK millel täna üle 10 miljoni kasutaja. Saksamaal hoopis PayPal. Konversiooni ja müügi maksimeerimiseks peaks pakkuma erinevaid makseviise - rohkem valikuid = kõrgem konversioonimäär. Kliendid hindavad paindlikkust ja mugavust.
Seega parim strateegia oleks pakkuda vähemalt kolme erinevat makseviisi:
- Kaardid (deebet/krediit)
- Pangaülekanded ja makselingid
- Digitaalsed rahakotid ja mobiilimaksed
Selline mudel võiks kõige efektiivsemalt vähendada poolikuid ostukorve, suurendada usaldust ning maksimeerida e-poe müüki.
Riho Treumuth
SEB ärisegmendi müügijuht