Mikk Kala: Hea juhtimine toimub läbi usalduse ja aususe
"Radical Candor" (eesti keeles "Radikaalne siirus") on väga hea juhtimisraamat, mis paneb mõtlema, kuidas hoolivust ja konstruktiivset tagasisidet koos kasutada. Samuti rõhutatakse inimeste arendamise tähtsust – nii stabiilsust otsivate kui ka ambitsioonikate töötajate puhul.
Olen olnud juhipositsioonis umbes 3,5 aastat ja selle aja jooksul on mulle üha enam kinnistunud veendumus, et hea juhtimine algab usaldusest, vaba õhkkonna loomisest ja lihtsustatult peab juht olema lihtsalt „normaalne“ inimene. Pean end pigem heaks kuulajaks ning usun, et avatud suhtlus ja inimeste arendamine on edu aluseks. Lugedes seda raamatut, mõistsin, et kuigi hea keskkonna loomine ja tagasiside andmine on mulle alati olulised olnud, ei olnud ma varem nende teadlikku väärtust nii sügavalt analüüsinud.
Kim Scott selgitab lihtsate ja selgete näidete kaudu, milline võiks olla hea juht. Kõige aluseks on lõpuks ikkagi isiklik hoolimine. See võib esialgu tunduda vastuoluline – kas mitte tööl ei peaks olema lihtsalt professionaalne? Tegelikult toimivad head suhted tööl samamoodi nagu mujal elus: partnerluses, kus mõlemad pooled kuulavad, küsivad küsimusi ja hoolivad teineteisest. Kui see töötab sõprade vahel, siis miks peaks see olema teistmoodi töökeskkonnas?
Loomulikult võib juhtida ka ainult ärilisi eesmärke silmas pidades, keskendudes numbritele ja eirates meeskonnaliikmete tegelikke mõtteid ning ambitsioone. Kuid selline lähenemine ei loo tugevat tiimi ning küllap ei motiveeri üleliia ka inimesi. Scott rõhutab, et hoolivuse olemasolu tekitab usaldust – kui töötaja tunneb, et juht tõesti tahab talle parimat, on tal ka suurem julgus avaneda ja ausat tagasisidet vastu võtta.
Minu arvamusega läheb see väga kokku, sest kui juhilt saadud tagasiside on ebamugav, kuid pärineb inimeselt, kes mõistab minu ambitsioone ja hoolib minust, siis olen ka palju motiveeritum paremuse poole muutuma. Lõpuks pole ju eesmärk inimesi lihtsalt kritiseerida, vaid päriselt ka aidata neil areneda.
Inimtüübid on erinevad
Teiseks teemaks, mis mulle raamatust selgelt meelde jäi, olid eri tüüpi inimesed ja see, kuidas neile läheneda.
Scott jagab töötajad kaheks:
- Rokkstaarid (stabiilsust otsivad, oma töös kindlad ja rahul)
- Superstaarid (ambitsioonikad, kiire kasvu ja muutuste otsijad)
Mõlemad on meeskonnas üliolulised, kuid nende arendamine vajab erinevat lähenemist.
Rokkstaaride puhul:
- Tunnusta stabiilsust – see on meeskonna jaoks hindamatu väärtus!
- Ära jäta neid tähelepanuta lihtsalt sellepärast, et nad ei nõua palju tähelepanu (inglise keeles “low maintenance”).
- Ära sunni neid muutuma ambitsioonikamaks ega ametiredelil edasi ronima, kui see tegelikult ei pruugi olla nende eesmärk.
Superstaaride puhul:
- Paku uusi väljakutseid ja toetust nende kiireks arenguks.
- Arutle nendega teadlikult karjäärivõimaluste üle.
- Ära ole omakasupüüdlik nende endale hoidmisel – väljapoole arenemine on ka OK! Samas ära eelda, et nad kõik soovivad alati juhipositsiooni – mõni tahab kasvada eksperdina.
Kokkuvõtteks pakub Radical Candor juhtimisõpetust, mis on universaalne ja rakendatav ka väljaspool tööelu. Usaldusliku õhkkonna loomine, tagasiside andmine ja inimeste arendamine on olulised oskused ka peres, sõprade vahel ja suhetes. Minu jaoks suurem küsimus on hoopis: kuidas saada ise rohkem konstruktiivset tagasisidet? Seda ja palju muud leiab juba raamatust .
Mikk Kala
SEB Markets osakonnajuhataja
Mikk on pikaajalise ja mitmekülgse panganduskogemusega juht. Ligi 14 aasta jooksul on ta töötanud panga eri üksustes erinevatel positsioonidel, omandades väärtuslikke kogemusi jaepanganduse, tehnoloogia, korporatiivpanganduse ja finantsturgude valdkonnas. Viimased 3,5 aastat on ta juhtinud SEB Markets osakonda.
Vabal ajal võib Mikku kohata koeraga jalutamas, jõusaalis või padeli- ja golfiväljakutel.